12 maj 2013

Vakö myr en solig majeftermiddag

Vakö myr ligger på gränsen mellan Småland och Skåne. Detta naturreservat ligger nära väg 120 någon km öster om Älmhult. Vakö myr drabbades av en brand sommaren 1992 som ödelade nästa all skog och övrig vegetation på mossen och myrholmarna. År 1998 blev Vakö myr naturreservat.

Passade på att besöka denna plats den 1 maj efter en orienteringstävling i Loshult i strålande väder. Lövträden hade inte slagit ut så de dominerande färgerna denna dag var blå (himmel), grönt (barrträd) och ljusbrunt/beige (gräs och ljung). En inte alltför färggrann palett, men så är ju naturens färger den tiden på året. Har denna gång valt, till skillnad från besöket på Store mosse 2½ vecka tidigare, att visa bilderna i färg. Under besöket funderade jag lite på hur denna plats ter sig när ljungen står i full blom och hur färgerna då upplevs i morgon- eller kvällsljus. Men det är ju bara att planera ett återbesök i augusti, eller hur?

Naturreservatet är nog inte så välbesökt för spängerna var nästan övervuxna av grästuvor.











2 kommentarer:

  1. Hej Ulf! Vakö myr har jag hört talas om men aldrig besökt, så jag har inte hjälpt till att hålla vegetationen stången!

    Du hade väl inte världens bästa fotoljus vid besöket, men har ändå lyckats bra med att skapa intressanta bilder som säger en hel del om miljön. Favoriten blir nummer fyra med de döda trädstammarna som står elegant och stäcker sig mot skyn och en ganska ren bakgrund.

    Ha en bra vecka!
    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att fotografera mitt på dagen i stark vårsol mitt ute på en mosse med vissnat gräs/ris är helt klart inte ekvationen för stämningsfulla bilder. Har därför gjort en mental notering att återvända dit senare i sommar/tidig höst. Men ville passa på när jag var i närheten. Ja, fast jag passerar ju Älmhult många gånger om året under alla möjliga årstider så jag borde ju ha besökt denna plats tidigare...
      /Ulf

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.