5 maj 2013

En vårdag på bilkyrkogården i Ryd

För två veckor sedan besökte jag och foto- och orienteringskompisarna Bjarne och Håkan bilkyrkogården Kyrkö Mosse strax väster om Ryd. Jag har varit där ett antal gånger de senaste åren. Bjarne hade också varit där medan det var första gången för Håkan. Vi lyckades denna gång "fördriva" 6,5 timmar på denna plats, där endast mat- och fikasignaler från magen tilläts avbryta våra förehavanden vilket inkluderade fototekniska diskussioner och utbyte av tankar om kompositioner m.m.

Jag hade redan före detta besök bestämt mig för att satsa mest på när-/detaljbilder, dvs. använda makroobjektivet eller använda vidvinkeln. Ur fotosynpunkt var det inte en optimal dag då solen lyste från klarblå himmel. Detta medförde starka kontraster, så det gällde att utnyttja de tillfällen när solens strålar händelsevis strilade genom trädens grenverk. Ibland fick man vara själv agera skugga för att få anständiga ljusförhållanden. Det var en otroligt skön dag med behaglig temperatur och fågelkvitter, så detta det mindre optimala ljuset var lätt att stå ut med!














1 kommentar:

  1. Hej Ulf! Ja, nu förstår jag verkligen hur du tänkte när du såg mina bilder, för jag har precis samma upplevelse! Var vi verkligen på samma ställe? Dina bilder är helt annorlunda - och mycket bra dessutom! Nu måste det bara bli återbesök någon gång, för det här gav inspiration och mersmak.

    Favorit? Nej, favoriter den här gången! Nummer två är en ruggigt snygg komposition som passar super i kvadratiskt format och de blå och röda funkar jättebra ihop. Snygg diagonal och krysskompostion i ett.

    Nummer tre är enkel och snygg. Fin blå ton i lacken, lite rostfläckar och så det underbara reglaget med spaken. Är det till värmen tro?

    Sexan är läcker också med den trasiga bokstaven och lite löv och barr elegant arrangerat. Fin struktur och härliga färger i mossa och lack.

    Nummer åtta är också bra med handtaget och det sönderrivna tyget som hänger fint på armstödet. Tänk att man hade sån't tyg inne i bilarna! Det skulle ingen köpa idag.

    Nummer tio är också mycket bra och du har gått betydligt närmare än jag gjorde och det funkade jättebra. Här vet jag i alla fall vilken bil det är!

    Ja det var favoriterna, men de andra är också bra.

    Ha det så bra!
    Bjarne

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.