30 aug. 2011

Några närbilder i trädgården

Ett för mig ofta bortglömt/förbisett fotoområde är trädgården. Där finns ju i princip hur mycket som helst att fotografera, i varje fall om man kryper ihop och går nära. Där finns blommor, insekter, bär, frukt och oftast lite bortglömda prylar eller rent skräp...

I söndags när vi firade min mors födelsedag plockade jag fram kameran, satte på makroobjektivet och tog några bilder på blommor, humlor, fjärilar m.m. i föräldrarnas trädgård. Nu är det ju alltid en extra utmaning att ta närbilder: det är svårt att få skärpan att ligga där man vill eftersom vinden gör att motivet rör sig hela tiden och man står/ligger obekvämt och har därmed svårt att hålla kameran still. Det senare kan naturligtvis lösas genom att använda ett stativ, men det är inte speciellt praktiskt när man försöker fota insekter! Summa summarum så blir det många bilder att förpassa till den digitala papperskorgen. Men några bilder blev trots allt OK, men i en ideal värld hade blommorna inte haft några skavanker...




Ser ni den lilla insekten på klädnypan? Den upptäckte jag först när bilden hamnade i datorn. En glad överraskning!

3 kommentarer:

  1. Härliga makrobilder!
    Själv har jag precis kalibrerat alla skärmar här hemma med min ColorMunki Display som jag fick hem idag och vilken skillnad det blev. Trodde verkligen inte att det skulle märkas så stor skillnad på före/efter-kontrollen. =)
    http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12547000

    SvaraRadera
  2. Ja, trädgården skall man inte glömma bort. Gillar särkilt fjärilsbilden, som blev mycket fin med skärpan på rätt ställe. Tänk också att något så enkelt som ett par klädnypor kan bli en fin bild, och visst sitter insekten fint där! Skulle till och med kunna bli en tavla att hänga på väggen - kanske i svartvitt?

    SvaraRadera
  3. Utöver att glömma bort att fota i trädgården, glömmer jag ofta bort att tänka/prova om det aktuella motivet fungerar än bättre i svartvitt. Och det är ju egentligen väldigt lätt att prova, antingen vid fotograferingen men kanske än enklare i Photoshop! Hög tid att prova med andra!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.