8 aug. 2011

Besök i Skårtaryds naturreservat

Skårtaryds urskogsreservat ligger ca 20 km norr om Växjö nära väg 23. Det är ett relativt nytt reservat (bildat 1996) och har enligt sin beskrivning en ovanligt stor andel döda träd. Det senare har medfört att det sedan mars i år finns ett anslag där Länsstyrelsen och Skogsstyrelsen bestämt avråder en från att vistas i "det riskabla området". Det finns en karta på dessa anslag, men den var mycket svårtolkad eftersom den inte satt i direkt anslutning till själva reservatskartan. Dessutom var inte själva vandringsslingan utritad på "varkningskartan", våtmarkerna hade olika utbredning på respektive karta, streckade svarta linjer som inte var stigar m.m. Efter mycket jämförande mellan de olika kartorna insåg jag att de helt avrådde från att vistas i hela naturreservatet!

Men eftersom det inte blåste något alls och det inte fanns någon snö som tyngde träden (!) så gick jag in på stigen och försökte hålla utkik efter riskabla träd. Och den vandringen ångrar jag verkligen inte! Det är ett mycket fint, men litet, område att vistas i för den som är naturintresserad! Här kommer ett litet urval av de bilder jag fångade.







Det fanns en hel del fåglar i området, men de flesta bara hörde jag. Men en Gärdsmyg fick jag korn på vid en rotvälta i snårig omgivning, dvs. perfekt för denna lilla fågel! Bilden är kanske lite väl kontrastrik, men det är inte lätt att kombinera solljus med baksidan av en rotvälta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.