6 sep. 2011

Dragsåsens naturreservat en solig söndagsmorgon

I Öjaby och 11 km hemifrån ligger Dragsåsens naturreservat. Har alldeles nyligen fått upp ögon för detta stadsnära reservat och kunde inte motstå "frestelsen" att stiga upp tidigt i söndags och med min nya kamera sätta mig på cykeln för en färd genom ett nästan tomt Växjö. Dragsåsen är en så kallad getryggsås och löper i sydlig riktning rakt ut i Helgasjön. Blomster- och djurmässigt är det väl reservatet ingen höjdare utan det speciella är just den smala och 10 meter höga rullstensåsen. Hittade inga motiv som höjde pulsen, men hade jag varit beredd kunde jag fått en bra bild på en gråhäger som jag skrämde upp under min stilla vandring i reservatet.



Och så fanns det en bärfis...

Summan av kardemumman är att Dragsåsen inte hamnar särskilt högt på listan över naturreservat som är värda flera besök, men jag ångrar absolut inte att jag steg upp tidigt och tog cykelturen dit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.