11 aug. 2011

Det underbara kvällsljuset

Det går att få mycket fina bilder mitt på dagen, men morgon- eller kvällsljuset ger ändå något extra. Åtminstone för många motiv. Under större delen av året är det enkelt och bekvämt att nyttja kvällsljuset. Under sommaren får man stiga upp attans tidigt om man vill fånga gryningsljuset. Men det tycker jag absolut att ni ska prova. Nåväl, nu var det kvällsljuset som gällde i söndags. Jag såg att molnen började spricka upp lagom till kvällen. Jag satte mig på cykeln vid 20-tiden och drog iväg någon enstaka kilometer mot Hollstorp och Duntebacken. Resultatet blev enligt mitt tycke helt OK. Men onekligen hade ett rådjur eller ett vildsvin gåendes över eller ståendes på åkrarna ordentligt höjt upplevelsen och förgyllt bilderna. Jag väntade kanske inte tillräckligt länge eller var de någon annanstans...

Det sägs att sommaren är över när Mjölkörten blommar i toppen. I så fall är det nu slut på sommaren om ni inte har märkt det på annat sätt!


Jag tycker Gullris är vackert, men det växer ohämmat och är därför hatat av många.

Sedan var det dags att säga att dra sig hemåt. De sista strålarna från solen som gått och lagt sig färgade de lätta molnen med en underbar ton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.