10 aug. 2011

Framtidssäkert i går fungerar inte i dag!

Plockade för ett tag sedan fram en CD med bilder från vårt bröllop för drygt 18 år sedan. Bilderna var tagna med negativ färgfilm och bilderna (negativen) skannades in av fotofirman i samband med framkallningen. Filerna sparades i den då allmänt gällande Kodak Photo CD-standarden (filändelse pcd) på en högkvalitativ CD-skiva för lång hållbarhet. Filformatet innehåller 6 olika upplösningar av de inskannade bilderna. Vi tänkte att detta skulle vara framtidssäkert och en backup om negativen kom på avvägar eller av någon anledning blev förstörda.

Men när jag nu satte i skivan gick det inte att läsa filerna! Filformatet var okänt av windows och Photshop Elements (jag har version 7). Efter en del sökande på nätet hittade jag några som ville sälja konverterare, medan andra avrådde från detta eftersom konverterna tydligen hade vissa brister: en del tog bara en av upplösningarna, andra hade osäker funktion osv. Men i ett diskussionsforum var det någon som trodde att version 4 av Photoshop Elements kunde läsa pcd-filer (och eventuellt den fulla versionen av Photoshop). Det slog mig då att jag i min avlagda men inte rensade jobbdator nog hade "rätt" version av Photoshop Elements. Så första dagen efter semestern, dvs. i måndags, provade jag och har man sett: datorn hade version 4 och inläsningen fungerade! Jag fick dock för varje bild välja vilken upplösning jag ville läsa in och lite andra inställningar. Det blev med andra ord en del klickande i menyer och formulär innan jag var klar med de cirka 90 bilderna. Jag valde förstås den högsta upplösningen, motsvarande ca 6 megapixel, och sparade i jpg-format.

Ovanstånde gör en lite fundersam. Det som var den ledande standarden i början av 90-talet är alltså helt ute dag! Vilka av de industriskapade bildformatsstandarer som vi tar för givna i dag stöds av programvaror "i morgon"? Trodde att Adobe m.fl. helt enkelt behöll de filformat de en gång haft stöd för och successivt la till nya. Eller att man kunde ladda hem en plug-in. Men icke, de rensar tydligen ibland i filformatsflora. Det bara att hoppas att till exempel jpg-formatet står sig genom åren...

Eftersom detta är en fotoblogg så kommer här en liten bild från vår trädgård i fredags:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.