3 sep. 2013

Kvällsutflykt till Svanaholm

Den sista kvällen på semestern kan vara ångestladdad. Men efter bra och varierade semesterveckor kände jag ingen direkt ångest snarare ett litet stänk av vemod för drygt tre veckor sedan. När hustrun frågade om jag ville återvända till platsen där vi hade sett tranorna och hjortronen sa jag ja, men jag ville hoppa av tidigare och försöka få en bild på en korp sittandes på en hög ensam torraka. Korpen hade jag sett på där för några dagar sedan, men då jag inte kameran med mig. Efter ha väntat på platsen en stund utan att varken höra eller se någon korp rörde jag mig lite i närheten och hittade några andra motiv.
Ylande hund.

Stenbunden mark leder in i tätare skog.

Inget överdåd av lingon runt Växjö...

Efter dessa "brödbilder" gick jag tillbaka de få metrarna mot torrakan och hörde nu korpen en bit ytterligare bort. Skymtade strax den kraxande korpen mellan grantopparna men den satte sig en bra bit in i skogen. Onåbar och retfullt kraxande. Med då hörde jag en hackspettsfågels välbekanta knackande. Efter en kort stund hade lyckats lokalisera hackspetten och den satt till min glädje väl synligt, så det blev några bilder på den.

Tycker att den lilla kvällsutflykten som helhet blev lyckad. En hyfsad bild på en hackspett är ett helt OK alternativ till en bild på en korp i en torraka. Men ska om ett tag göra ett nytt försök att fånga korpen på bild.

4 kommentarer:

  1. Ser att ni också känner av att hösten är på väg, även om värmen tycks hålla i sig.
    Det blir en fin dag i dag, önskar jag varit ledig. Solen försöker snart bryta sig genom den fuktiga dimman.
    Ni ser ut att ha en fin skog i era omgivningar.Dåligt med lingon, det tycks visst variera. Här är det skapligt.
    Tycker om den sista bilden, den grå torrakan mot den gröna granen. Hackspetten är ju ett fint inslag,(tycks vara gott om hackspetten i år) korpen ger ju ett annat intryck/brita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Brita! Ja det är härliga dagar nu, men de blir allt kortare... En del skogsområden runt Växjö är riktigt fina. Här finns lövskogsområden (mest bok förstås) och en del fina barrskogsområden även om Gudrun och Per ställde till en hel del i landskapet. När du nämner det så har jag också sett ovanligt många hackspettar i år. Men oftast sitter de alldeles för högt eller för otillgängligt. Denna gång hade jag lite tur att få korn på en så pass nära att 400 mm räckte fint (bilden endast beskuren från horisontellt till kvadratiskt format). /Ulf

      Radera
  2. Hej Ulf! Kul att du fått en bild på en hackspett, det är alltid kul! Bilden är välkomponerad i sin helhet och det gör den till en av mina favoritbilder. Man måste inte vara jättenära med fåglar och djur, det kan bli bra ändå!

    Den andra favoritbilden blir nummer två. Du har fångat skogskänslan väldigt bra i bilden och den mossbelupna marken är underbar. Jag gillar ljungen i bildens nederkant och så ramas resten in av en böjd trädstam till vänster och den vita björken till höger. Snyggt!

    Ha en fortsatt bra helg!
    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bjarne!
      Rena artporträtt av fåglar blir lite tröttsamt i längden. Nu kunde jag inte välja detta vid fotograferingsögonblicket utan det blev en miljöbild. Som jag i och för sig kunde ha beskuret tight, men miljöbilden säger mig mer.
      I bild nr två hade jag gärna haft lite större skärpedjup. Jag hade inget stativ med mig och hade skruvat upp ISO-talet högt. så jag provade att lägga skärpan på några olika ställen och det var denna bild som jag tyckte funkade.
      Ha en bra vecka! /Ulf

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.