4 juli 2013

Tidig morgon i Ljunghems backar

Veckan efter midsommar provade jag på att ha semester genom att gå en femdagars naturfotokurs på Mullsjö folkhögskola. Sex av de nitton deltagarna var där förra året med i princip samma upplägg och samma kursledare, Anders Geidemark. Ett bra betyg! Några var där för två år sedan och sedan var det kanske drygt en tredjedel som liksom jag var där för första gången. Att gå denna kurs är nog det bästa beslut jag tagit avseende vad gäller min stora hobby. Dels var kursen i sig mycket inspirerande och lärorik, dels visade de övriga deltagarna många härliga bilder som verkligen inspirerade mig till fortsatt utveckling och en del experimenterande!

Första morgonen blev riktigt tidig. Cirka kl. 4.20 var vi på plats i Ljunghems backar, nordväst om Mullsjö. Området liknar backarna i Brösarp, men var inte lika stort. Här visar jag några bilder från denna härliga morgon, i kommande inlägg visar jag bilder från andra fina områden i närheten av Mullsjö.

Nyfikna på de 20 fotograferna i arla morgonstund



Skånes landskapsblomma




Spanare

Flyktig

Hämpling


2 kommentarer:

  1. Hej Ulf! Underbara bilder från en mycket vacker plats, som jag inte själv besökt, men bilderna säger mycket. Det blir flera favoriter den här gången. Du öppnar mycket starkt med första bilden och jag tror det är inläggets allra bästa. Vilket ljus och en härlig dimma!Åsså de tre korna som står och beundrar fotografen.

    Bilderna på backarna själva ger en bra blick över hur det ser ut och den första av dem, bild tre, är nog den med den skönaste stämningen. Solen som börjar lysa upp bakgrunden och de fina molnen.

    Prästkragebilden är en fin sommarskildring och det kvadratiska formatet passar bra. Du har lite "vågat" placerat den stora blomman allra längst ut i hörnet men jag tycker det funkar bra.

    Sedan har vi haren/kaninen (varför har jag alltid så svårt att skilja på dem?). Båda bilderna är riktigt bra vare sig den spanar eller springer. Snyggt komponerat i båda fallen utan att lägga den i mitten, vilket är lätt gjort med autofokus.

    Sista bilden är riktigt fin på den betande kossan också. Det är bra balans i bilden med förgrund, mellanplan och bakgrund.

    Det skall bli intressant att se bilderna från resten av veckan!

    Ha det bra!
    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentarerna på så många bilder! Tror att det är en hare på grund av storlek och kroppsform. Att haren inte ligger i mitten på bilderna beror på beskärningen i dator. Det blir ju så att en hare, fågel m.m. som rör sig oftast hamnar i mitten på bilden när man fotar (i alla fall för mig), men oftast finns det ordentligt med skärmån på denna typ av bilderna eftersom man man inte direkt har dem på armlängds avstånd! ;-).
      Njut av helgen! /Ulf

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.