22 juli 2013

Fel tidpunkt för besök i Gullbranna

På väg till vinprovning hos goda vänner i Mellbystrand kunde jag inte motstå frestelsen att för första gången besöka Gullbranna naturreservat. Väl medveten om att ljuset mitt på eftermiddagen en varm och solig dag definitivt inte skulle göra området någon rättvisa. Men ibland måste man passa på och kolla läget, om inte annat inför eventuella framtida besök vid bättre vald tidpunkt. Kanske skulle det ändå kunna bli någon "användbar" bild? Så medan de flesta (alla?) andra som parkerat sina bilar, mopeder och cyklar på och runt parkeringsplatsen traskat till havet tog jag och hustrun en stilla runda i naturreservatet. Med kamera och fikaryggsäck.

Humlelian
Blommande humle.

Hårt åtgången i hårt ljus.

Finns många spännande motiv på stranden; har trädormen siktat in sig på den "pinnafisken"?

Valde svartvitt för att få  lite känsla för hur den vindpinade skogen kan tänkas se ut under höst och vinter.

9 kommentarer:

  1. De två första bilderna tycker jag är vackra, du har lyckats fånga luset på ett bra sätt och fått en snygg komposition..!! / Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann! Personligen skulle jag vilja ha haft ett kortare skärpedjup i den första bilden. Kunde jag kanske ha åstadkommit genom att backa upp i skogen bakom mig. Men det är bara att försöka igen! /Ulf

      Radera
  2. Du gör som jag, klagar över eller fel gräms över dagens ljus. Det är ju ändå då vi har mest fototid, kvällar och morgnar med mjukt ljus hur ofta orkar vi med dem? Första och andra bilden är helt okay i mina ögon. Du skriver i kommentaren till ann att du skulle vilja ha ett ännu kortare skärpedjup. Jag tycker detta är bra. Vad hade du för objektiv och bländare? ANDRA BILDEN ÄR LJUVLIG. Tredje bilden visar på människans förfall. Fjärde bilden visar det lite hårda ljuset, men det är ju så det är. Fin serie och det viktigaste är i mina tankar själva besöket i reservatet. Ha det gott/brita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka ord Brita! De mesta fototillfällena blir av praktiska skäl ofta tagna mer eller mindre mitt på dagen. Så det gäller att göra det bästa möjliga av situationen. T.ex. jobba extra hårt bra kompositionen. Bilden är tagen med 70 mm brännvidd och bländare 4,5 (minsta möjliga är 4 med det objektivet). Bakom mig hade jag en snårig skog så det var inte möjligt att backa speciellt mycket längre (för att nyttja en något längre brännvidd). Det som kunde hjälpt till är 50 mm/1,8-objektivet, men det fanns inte med i ryggsäcken... /Ulf

      Radera
  3. Hej Ulf! Kul att se bilder från just Gullbranna, som Håkan och jag besökte i höstas, fast i ett helt annat väder, halv storm. Några bilder därifrån var med på ett av mina allra fösta blogginlägg.

    Bland dina bilder så har jag helt klart en favorit och det är den sista. Väldigt snygg i svartvitt och bilden stämmer mycket bra med mitt personliga intryck från platsen. Vindpinat är rätta ordet. Trädens stammar framträder fint i den hårda bearbetningen.

    Ha en fortsatt skön sommar!
    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bjarne! Jag hittar inga bilder från Gullbranna i ditt första blogginlägg... Det äldsta inlägget är från vår tripp till Hanö...
      Jag anade att du skulle välja den svartvita bilden! Annars brukar jag inte kunna gissa vilken bild du gillar mest, även om vi har tämligen lika fotostil/motivsmak! Ha de' gott! /Ulf

      Radera
    2. Jag hittar inte heller bilderna från Halland. Antingen har de försvunnit eller så är jag förvirrad! Undrar vilket...
      Hälsningar
      Bjarne

      Radera
  4. Hej igen! Nu hittade jag hallandsbilderna. För många inlägg per månad för att de skulle synas på det sättet. Jag fick gå in på redigera egna blogginlägg för att hitta dem. De två sista är från Gullbranna - och helt olika dina! http://www.fotosidan.se/blogs/fotografbjarne/oktoberdagar-i-halland.htm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bjarne! Nu har jag kollat bilderna via länken och känner igen dem sedan tidigare. Ja, olika är våra bilder. Gullbranna är värt ett återbesök, men det finns ju en del andra ställen som nog ändå ligger högre i priolistan. Vi hörs! /Ulf

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.