20 juli 2013

Övergiven industri

Det är svårt att hitta övergivna industriella byggnader i och nära hemorten. Rent allmänt sett är detta positivt, men för en med ett intresse för sådana platser är det lite negativt. Därför "måste" jag ta mig en bit bort för att om möjligt hitta intressanta byggnader att föreviga. Har under våren av olika skäl inte orienterat så mycket och har därför inte av en lycklig slump sprungit på några nya platser med övergivet. Men i en ort som jag passerar emellanåt har jag de senaste åren vid flera tillfällen skymtat en potentiellt intressant plats. Gjorde så slag i saken för någon vecka sedan och besökte platsen som ligger i direkt anslutning till livskraftig industri och tämligen nära bostäder. Vad som tillverkats där är för mig okänt, men med tanke på ortens karaktär har jag mina aningar. Har inte heller någon information om när verksamheten upphörde, men av byggnaderna av döma så är det flera tiotals år sedan. Men förfall kan ju gå tämligen snabbt...



Någon i samhället har färgglatt skrivit en fråga.
Cykelskjulet skyls av växtlighet







Panncentralen



7 kommentarer:

  1. Jag ser i dina bilder att du har stor förkärlek för gamla byggnader. Fantastiskt fint dokumenterat.
    Jag fascineras alltid av hur vackra gamla byggnader ä/Brita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! I år har det som sagt inte blivit så mycket övergivetfotande. Förra året hade jag flyt att hitta ställen i anslutning till orienteringstävlingar eller på väg till eller från någon annan plats. Visst är ofta det gamla och/eller förfallna vackert, men har förfallet gått för långt övergår det till att bli fult. Sedan kan man ibland förfasas över den miljöförstöring som förekommit vid t.ex. sågverk och annan industri som nyttjat mycket kemikalier. Önskar dig allt gott! /Ulf

      Radera
  2. Åh, jag blir grön av avund över dina urläckra bilder. Vilken miljö, vilka fina färger du fångat. Några sticker ut alldeles speciellt, som den den med stegarna diagonalt och bilden med skorstenen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kerstin! Ljusförhållanden var tämligen optimala trots att det var mitt på eftermiddagen. Men det var mulet och regnet hängde i luften, vilket gav ett jämnt och allmänt behagligt ljus. Fick dock jobba lite i bildhandlingen med att dämpa ljusheten i gräset och även det gula ville gärna bli utfrätt. Och det hade varit synd eftersom byggnadens gula färg har så många nyanser. Hoppas att du får en fin vecka! /Ulf

      Radera
  3. Jag tittar återigen på dina bilder från den gamla industrin. Jag tittar gärna flera gånger, upptäcker alltid nya saker. Speciellt på bilder som de här. Så många detaljer att upptäcka.Denna gång fastnar jag för bilden med det halvt nedhängande taket, vet inte riktigt varför, men taket ger en så skön linje genom bilden. Den böljande mjuka plåten mot den hårda industrin/brita

    SvaraRadera
  4. Hej Ulf! Du avslöjar inte vilken plats det är och jag har absolut ingen aning. Många bilder var det, så det är inte lätt att välja favorit. Det får bli några stycken igen.

    Bild fyra är ju en riktigt fin naturbild, fast det egentligen är på ett cykelställ. Bildtexten behövs verkligen, annars hade jag inte anat vad som döljer sig där.

    Bild åtta har fina färgtoner och en bra balans mellan byggnaden och grönskan. Det sviktande taket och igenspikade fönstren förhöjer intrycket av övergiven plats tillsammans med växtligheten.

    Bild nio har många intressanta former, rektanglar, de böjda rören och stegarna (tror jag det är) som ligger på sned och bildar fina diagonaler i bildytan.

    Bild 14 är både elegant och talande. En enkel bild, men ändå snygg med det böjda röret och fina rosttoner som påvisar förfallet.

    Ha en fortsatt skön sommar!
    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för kommentarerna! Det var mycket inspirerande att vistas på denna plats. Jag har förstått att man ska vara försiktig med att lägga ut den exakta plasten på nätet avseende "okända övergivetplatser". Så jag har numera slutat ange ort/plats i blogginlägg om "övergivet" (brukar lägga notis om sådana blogginlägg i en särskild facebook-grupp), men jag berättar gärna för dig och andra bekanta om denna plats vid senare tillfälle. Jag misstänker dock starkt att du åtminstone i tjänsten har passerat denna ort... Njut av sommaren! /Ulf

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.