27 juli 2013

En dejlig tur til nabolandet

Förra veckan tog vi en kortvecka på västra Själland tillsammans med goda vänner. Vi bodde i hamnstaden Kalundborg och företog därifrån utflykter i närområdet.
Kalundborg: Vattnet är ett naturreservat, men omges av industri och kraftverk...

Kalundborg: Mest moderna kvarter men det finns även pittoreska gator. 
En av dagarna tog vi båten över till Samsö med siktet inställt på att hyra cyklar och trampa runt under dagen. Av detta blev det intet. Det fanns ingen cykeluthyrar i byn där båten lade till. Efter lite om och men tog vi bussen till en by som har cykeluthyrning. Men de hade bara två vuxencyklar, vi behövde åtta... Så det blev att promenera i stället. Ett oväntat och oönskat resultat av planerad cykelutflykt. Men det blev några bilder ändå.
Hela Samsö är i uppodlat.


Jordbruksbygd brukar betyda avfolkningsbygd. Så även här. Tänk vilka färger det hade blivit om det småregnat lite, men regn ville vi inte ha...

Hus på landet.


Övriga dagar tog vi bilen och gjorde korta turer i Kalundborgs närhet. Långa, sköna och lata dagar i härligt väder!


Kultur i naturen.




Gulsparv

Sädesärla med matleverans.



6 kommentarer:

  1. Vilket härligt landskap. Danmark är helt okänt för mig. Minns jag var med mina föräldrar på Själland när jag var 12 år. DEt enda jag minns är maneterna.
    Jag längtar efter det berömda ljuset. Det måste bli Danmark någon gång.
    Mycket varierande bilder du visar upp, visar fint er vistelse., Jag dras till bilden med de små husen, så pittoreskt. Jag som dras till fyrar tycker om din fyrbild, fin komposition där ögat leds mot fyren via stranden.
    Jag tittar på dina bilder från Hovs hallar. jag har inte hunnit svara , men jag skall kommentera. Inte idag, skall nu åka ut till Trysunda, om jag får någon plats på båten. Skall tillbringa natten på en strand där. ha det gott/brita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utöver ett par pittoreska gator är Kalundborg ingen vacker stad, men stockrosor växte lite överallt. Brukar passa på att fotografera fyrar, som inlandsbo fascineras man alltid av fyrar, fiskeläger m.m. Detta var en av de resor som mest innebär mitt-på-dagen-fotografering, men med pol,filer kan det bli anständiga färger ändå (har dock inte använt filtret på alla bilder). Hälsningar /Ulf

      Radera
  2. Åh så ljuvliga sommarbilder! Vi besöker Danmark relativt ofta. Men i år har det inte blivit av. Åker ju snabbt över dagen härifrån. För några år sedan tog vi en långhelg, bodde på kro strax utanför Randers. Besökte bl a Randers Regnskov, rekommenderas starkt! Och fast man går ut och in mellan olika klimatzoner klarade min kamera sig helt utan att imma igen. Ett härligt fotoställe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar och tipset om Randers Regnskov. Den missade jag när vi var på Jylland två somrar i rad några år in på 2000-talet... /Ulf

      Radera
  3. Hej Ulf! Härliga bilder från fina Danmark! Sammantaget blir det en bra berättelse om vistelsen. I vanligt ordning utser jag favorit - och några till...

    Favoritbilden blir den med fjärilen. Den vitgula fjärilen sitter så vackert mot den blå bakgrunden. Skulle möjligen önskat mig att den frilagds helt från den suddiga växten bakom. Bilden andas verkligen skön sommar!

    Så några till:
    - Nummer två är en fin gatubild och det ihoptryckta perspektivet passar bra tycker jag.
    - Taket i nummer fyra är läckert och med snygga färgkontraster.
    - Sädesärlan sitter fint på enen.
    - Sista bilden har en härlig harmoni med många linjer som leder mot samma punkt, strandlinjen, buskarna samt nedre och övre kanten på slänten. Räta gärna upp horisonten bara!

    Ha det bra!
    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bjarne! Du har falkögon. Jag brukar notera sneda horisonter, men missade att den sista bilden faktiskt har en lite sned horisont. Det är inte mycket och horisonten är kort. Kanske blev jag fintad av den höjdsluttningen. Det är i alla fall ett försök till (bort)förklaring! ;-)
      I bild två var det just min avsikt att få ett lite hoptryckt perspektiv, tyckte det passade bra med de små husen. Ändläget på 24-105:an.
      Hade ganska gott om tid att fotografera sädesärlan. Förmodligen hade den sitt bo i närheten och väntade bara på att jag skulle gå.
      Ha det gott! /Ulf

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.