10 juli 2013

Fiskdammarna i Mullsjö

Strax väster om Mullsjö finns de s.k. fiskdammarna. Detta var fotokursens tredje utflyktsmål. Namnet kommer sig av att man där för cirka 100 år sedan odlade ädelfisk som "exporterades" till Stockholm. Det finns naturligtvis flera dammar i området, men de är inte särskilt stora. Flera alkärr finns också och området genomkorsas av Mullsjöån som rinner ut i sjön Stråken. Runt vattendragen växer stora områden med pampig strutbräken. Denna gång företogs fotosessionen på kvällstid och vi var alla beredda på ett krig med mygg och knott i det djungelliknande området. Men av någon underlig anledning besvärades vi knappt alls av dessa flygande irritationsmoment. Området är inte stort, men jag hann naturligtvis inte ta mig längre än halvvägs in i området innan det var dags att återsamlas. Så det finns många fler motiv att fånga än de jag visar här - vilket mina kurskamrater bevisade på den efterföljande gemensamma bildgenomgången med sina fina bilder.








5 kommentarer:

  1. Fina bilder Ulf! Du fick till pupillen. Läckert!
    Ungarna och de vuxna visar verkligen upp sig. Fint fotat/Brita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Brita! Det var ett intressant men svårfotograferat stycke natur. Jag fastnade lite för länge med bilder på skog och vanliga fåglar. Såg på övriga kursdeltagares bilder att det fanns så många andra motiv. De får jag försöka fånga nästa gång... /Ulf

      Radera
  2. Hej Ulf! Oj, vilken grönska! Här måste du kört med polfilter...? Alla bilderna är bra och vilken so helst skulle kunnat bli favorit. Jag väljer ändå. Bland "de gröna" tar jag... nä, jag vet inte - alla fyra! Ettan har ett härligt svart djup i tjärnen, fin förgrund och den böjda björken sitter perfekt. Tvåan har en fin V-form snyggt inramad av stora ormbunkar. Trean är en mycket bra miljöbild med mycket att titta på och både levande och döda träd samt diverse markvegetation. Snyggt komponerat också med fina ledlinjer. Den fjärde är ett trevligt minilandskap med den större ormbunken fint placerad i gyllene snittet.

    När det gäller "andbilderna" så är valet enklare. Den sista är super med tre änder på rad på samma stock och fina reflexer i vattnet som är lagom krusat.

    Ha det bra!
    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bjarne! Håll i dig nu: samtliga "gröna bilder" är tagna med polfilter och stativ! Inte likt mig, eller hur? Men slutartiderna blev väldigt långa, uppemot 20-30 s. Drabbades då av fenomenet att det gröna blev väldigt ljust, fukten fångande tydligen upp väldigt mycket ljus. Fick därför kämpa en del i bildbehandlingen för att få lite balans i grönskan. Hoppas att du noterade den oskarpa anden i bakgrunden på den sista bilden... Hoppas att du får en skön vecka! /Ulf

      Radera
    2. Det gjorde jag inte. Jag fick titta en stund innan jag hittade den felande anden!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.