14 nov. 2013

Strandhugg i Falkenberg

Förra veckan var så gott som samtliga på Rejlers Växjö-kontor i Falkenberg för en minikonferens. Under den mycket trevlig vistelsen på hotell Strandbaden gavs även möjlighet att ge sig ut i de uppfriskande havsvindarna, både på morgonen (ja det vill säga om man steg upp tidigt) och under lunchen. Dessa tillfällen kunde jag inte undgå att utnyttja. Var först vid frukosten, vilket gav mig en dryg halvtimme att strosa längs stranden med kamera. Ganska blåsigt, men nästan regnfritt. Även vid lunchen blev det en kort tur, då med fokus på bryggan.













4 kommentarer:

  1. Jag vet inte vad som hände, antingen finns den och inte syns eller så kastade jag bort min kommentar. Många fina bilder med den vackra sanden och mönstret som vildas i det tunna vattnet. Favoriter är bild 8 och 9/Brita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Brita! Jag borde nog ha ägnat mer tid åt att med blicken nedåt söka fotomotiv med spår i sanden, tång och och annat intressant. Kul att du gillade de få försök jag gjorde! /Ulf

      Radera
  2. Hej Ulf! Väl utnyttjad tid! Ibland smiter jag också iväg för att fota under konferenser istället för att "hänga" med gänget. En del tycker kanske synd om mig att jag går själv, andra att jag är asocial. Det är i varje fall inte synd om mig!

    Jag väljer tre favoriter. Nej fyra. Först bild tre på musslan. Det är bra att du gått riktigt nära och använt kortare skärpedjup. Det är inte så kort att man inte ser miljön, utan precis lagom.

    Bild sex är en bra "humorbild" med den oproportionerligt långa stolpen på klockan. Det ser ju inte klokt ut! Fast det behövs väl för att den skall synas över sanddynerna.

    Så tar vi bild åtta på tången på stranden. Förutom tången är det mönstret i sanden, som väl kommer sig av att det regnat, och "minibäckfårorna" som gör bilden..

    Så tar vi sista bilden. Perfekt att du gått så nära med vidvinkel och fått ett mycket annorlunda perspektiv. Den rostiga muttern blir verkligen framträdande, men balanseras bra av räcket och hotellbyggnaden i andra hörnet. Kanske den allra bästa bilden enligt mitt tycke! Det finns många andra bra också, så det var inga självklara val, men de som jag kände mest för.

    Ha en bra helg!
    Bjarne

    SvaraRadera
  3. Go' kväll Bjarne! Jag hade kompaktkamera med till Falkenberg och gick nära och använde en halvstor bländare (4) och det blev fullt acceptabelt resultat. Annars är det lite svårt att få kort skärpedjup med "kompakter".
    Klockstolpen är lite bisarr, men säkert praktiskt.
    Tror jag ska tacka stormen Simone för det oväntat många spännande spåren i sanden. Kunde ägnat åtskilliga timmar åt att bara koncentrera mig på den typen av bilder som åttan representerar. Men jag ville ha lite mer variation på den korta tillgängliga tiden.
    Kunde inte motstå den rostiga mutttern och drog nytta av den utfällbara skärmen. Med min systemkamera hade jag varit tvungen att lägga mig platt på bryggan och det hade inte kläderna gillat...
    Ha en skön fortsättning på helgen! /Ulf

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.