19 nov. 2013

Kort vistelse på Långholmen

Förra veckan satt jag på Långholmen i drygt ett dygn. En fängslande upplevelse, trots att det är snart 40 år sedan denna förvaringsanstalt stängde. Bland de mer namnkunniga personerna som haft kortare eller längre ofrivilliga vistelser bakom murarna finns Hjalmar Branting, Stig Wennerström (spionen), Lasse Strömstedt  och Jan Guillou. Och nu var det min tur - att vistas där på en konferens. Den hade förresten ett brottsligt anslag då den handlade om IT-säkerhet/-hot/-brott!

Rummen i hotelldelen utgörs av de gamla fängelsecellerna, men nu har två celler blivit ett hotellrum. Inte jättestora utrymmen, men trevligt inredda. Och naturligtvis finns ett säkerhetsskåp med tillräckligt stor plats för att låsa in en bärbar dator m.m.

Cellkorridorer.

Min "cell" från utsidan.
Omgivningarna på Långholmen är trevliga och min vana trogen utnyttjade tiden före konferensstarten dag två till att ge mig ut med den lilla kameran och knäppa några bilder.
Utsikt från en av badplatserna.

Frostnupet.


Färgglad trädgårdsmästare.

4 kommentarer:

  1. Fina bilder från Långholmen med omgivningar. Intressant att få lite mer om fängelset också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kerstin! Ibland försöker jag ta med lite fakta om platserna jag fotar. Och om Långholmen finns det ju mycket intressant att berätta. Tog bara med en liten aptitretare! /Ulf

      Radera
  2. Hej Ulf! Vilken tur att du blev utsläppt så vi fick se bilderna! För min del är favoriten solklar. Det är de frostnupna löven. Tänk att små strimmor med is kan göra så mycket! Det är härliga brunröda toner i bilden och jag kan inte se hur du skulle kunnat balansera kompositionen med de mest framträdande löven bättre. Lite grönt på det som avbrott också. Toppklass!

    Bild tre har en enkel och fin komposition också. Väldigt talande med den stängda dörren och jag kan tänka mig vilka våndor som de intagna upplevt därinne. Sedan må det finnas anledningar till att man suttit där, men i alla fall...

    Bild fyra lever mycket på det vackra morgonljuset och speglingen i vattnet. Trädet med sitt grenverk är välgörande som kontrast till lådorna till hus. Organiskt och fritt mot hårt och fyrkantigt.

    I den sista bilden tittar jag mycket på de tre gula föremålen, busken till höger, "trädgårdsmästaren" och stugan till vänster. De behövs för att skapa lite ordning i en bild som annars innehåller väligt mycket. Det mest intressanta är förstås trädgårsmästaren med sitt hängande huvud. Man kan nästan tro att han avlidit...

    Ha en bra helg!
    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bjarne! Jag blev lättad när jag hittade de stora lönnlöven. Att bara ha tillgång till små och/eller stora löv gör det betydligt svårare att få till en vettig bild. Frosten lyfter fram lövens konturer. I bild fyra tänkte jag ungefär som du skriver. Tyckte om kontrasten mellan den kalla tonen i gräset som kontrast till hyreskasernerna i bakgrunden. "Trädgårdsmästaren" är nog mest bedrövad och uppgiven över det aldrig sinande arbetet med att hålla trädgården i perfekt skick! Hoppas du får en fin vecka! /Ulf

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.