17 nov. 2013

Lugnt vatten i Toftasjön

Förra söndagen i mulet väder styrdes utflykten till Notteryds naturreservat strax utanför Växjö. Området har tidigare varit skjutfält och övningsområde för det sedan länge nedlagda Kronobergs regemente, I11. Nu är det ett fint naturområde med flera strövstigar. Parkerade vid skjutbanan och med tämligen raska steg förflyttade vi oss till mynningen av Åviken i Toftasjön. Nu gick det betydligt långsammare eftersom sjön låg spegelblank...


Upptäckte en stor flock storskrake ute i sjön och knäppte några bilder. De små björkarna i bakgrunden skiftade i härligt violett.


Några stenformationer fångade ögat samtidigt som det sakta började droppa från himlen.



På tillbaka vägen valde vi att gå upp till fornborgen Gripeberg. Passerade då ett vattendrag som leder ut i Gripemosse. Här syntes också spåren efter tidigare stormar (Gudrun och/eller Per).

Längs stigen upp mot och vid fornborgen finns mycket att rikta kameran mot, bland annat fårtickor, stubbar, knotiga träd och vildmarksliknande partier.




4 kommentarer:

  1. Vilka fina naturbilder du tagit! Jag tycker om alla lika mycket tror jag. Den första bilden kanske lite mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kerstin! Den första bilden har jag tagit bild på vid flera tillfällen, men jag kan inte låta bli att ta ännu fler. Denna gång var det helt stilla i vattnet och jag hittade tallen som speglades i vattenytan. /Ulf

      Radera
  2. Hej Ulf! Många bilder att ta ställning till! Här kommer några favoriter och tankar kring dem.

    Bild 1: En väldigt snygg S-kurva och speglingen av tallen sitter perfekt där den skall. Utan den hade bilden varit mycket "fattigare".

    Bild 3: Snyggt med storskrakarna och de framträder mycket bättre i den här bilden än i bild fyra, fast de ligger mer på rad där. Det är snyggt att skogen är lite mörk och dämpad, ger lite trolsk stämning.

    Bild 5: Jättefint blänk i vattnet och en mycket snygg diagonal. Det ljusa blanka partiet mellan de två stenarna längst till höger är mycket välgörande för diagonalens fortsättning.

    Bild 10: En så'n fin sten kan ju inte passera obemärkt! Det knotiga trädet är spännande också, och det är bra att texturen på "knölen" syns ordentligt. Komplettera sedan med en liten tall, lite mossa och lingonris samt klipphällar, så finns här mycket trevligt att titta på. Bilden gör sig bra i kvadratiskt format. Normalt skall ju vita himlar undvikas, men jag tycker inte det stör särskilt mycket eftersom det finns grenverk som håller intresset uppe i de partierna.

    Ha en bra fortsatt vecka!
    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bjarne! Motivet i bild 1 har jag som sagt fotot förr, men denna gång blev det lite bättre än tidigare. I bild 3 är skrakarna lite närmare mig och de är mer koncentrerade och de är mer livfulla. Den övre delen har jag mörkat lite för att fåglarna skulle framträda mer. Jo, bild 5 är jag nöjd med. Har fått en del muntliga positiva kommentarer om den. :-)
      Det var en lågoddsare att du skulle välja att kommentera stenen! Håller med dig om himlen, men kunde knappast göra något åt den eftersom den var vitgrå i sig. Möjligen kunde jag arbetat fram lite nyanseringar i det vitgrå, men jag var för lat...
      Hoppas att din helg blir bra! /Ulf

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.