17 aug. 2013

Sköldpaddor, tamdjur och kryp på Zakynthos

Zakynthos är ur djursynpunkt känt för havssköldpaddan (Caretta Caretta). En av döttrarna fick se en vuxen sköldpadda, som normalt väger 75-160 kg, från luftmadrassen när hon var ovanligt långt ut från stranden och blev förstås väldigt exalterad över detta. Andra i familjen såg sköldpaddor från en utflyktsbåt. Området i och kring Laganasbukten, där vi bodde, är skyddsklassat i tre nivåer. Den lägsta skyddsnivån gäller badstranden. För delar av den långa stranden råder tillträdesförbud under natt och tidig morgon eftersom sköldpaddan nattetid lägger sina ägg även helt nära solstolar och parasoller. På morgonen kommer volontärer och kollar om det har lagts några nya ägg och sätter då upp en liten ställning för att markera och därmed förhoppningsvis skydda det under sanden gömda boet. Områden med högre skyddsklass vaktas dygnet runt. Ibland får volontärerna hjälpa de nykläckta ungarna att hitta ner till vattnet genom att bygga små sandvallar och på det viset styra dem rätt.
En sköldpaddshona har under natten kravlat sig upp ett 10-tal meter från vattnet och lagt sina 35-200 ägg, vilket de gör vartannat-vart tredje år. Volontärer har på morgonen markerat boet. Efter ca 2 månader kläcks äggen.

Bomarkering med handskriven lapp, men vissa markeringsställningar hade betydligt mer informativa texter, medan andra ställningar var av betydligt enklare slag.

Nykläckt liten unge (ca 5 cm lång) som hade svårt att hitta till vattnet. Behövde hjälp av volontärerna (handleden på en av volontärerna syns i övre högra hörnet av bilden). Normalt kläcks sköldpaddsungarna på natten och hinner ner till vattnet före gryningen.

I övrigt är djur-, fågel- och insektslivet inte mycket att skryta med på Zakynthos. Såvitt jag såg var det mest ordinära fåglar och tamdjur. Jag såg en stor oidentifierad rovfågel som lyfte från marken bland olivlundarna och försvann allt för snabbt. Jag försökte komma tillräckligt nära flockar av steglitser, men utan framgång.
Turkduva som njuter av dagens första solstrålar.

"Vakthund" som vaknade först när jag höll på att lämna olivlunden, som jag besökt under cirka 15 minuter. 

Frigående tupp som höll uppsikt över sina domäner.

En nyfiken krabat som höll sig tyst på respektfullt avstånd från staketet. Inget ämne till vakthund.

Skamfilad kattunge.

Ensam mager häst.

En apollofjäril flög retsamt förbi när jag halvlåg i solstolen i skuggan vid poolen. Vid ett annat tillfälle lyckades jag att hitta en växt som drog till sig många fjärilar av oidentifierad art (liknar nässelfjäril men är större).

En annan oidentifierad insekt sittandes på martornsbuske fångade också mitt intresse.

4 kommentarer:

  1. Vilken intressant berättelse om sköldpaddorna och sedan om de andra djuren. Jättefina bilder och roligt att få ta del av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kerstin! Sköldpaddorna, även om jag inte såg någon vuxen, är verkligen något extra på denna ö. Hade koll på att de skulle finnas där, men att de lägger ägg så nära och till och med badstränderna är fantastiskt. Och obetänksamt, framför allt av människor som inte respektera deras behov av lugn och ro utan upplåter denna strand till badgäster, om än inte hela dygnet. Sköldpaddorna försöker ju göra som de gjort i oändliga tider... /Ulf

      Radera
  2. Hej Ulf! Det här var en bra bildberättelse om allehanda djur. Särskilt kul med sköldpaddorna. Vilda havssköldpaddor är något jag saknar i min bildsamling, trots att jag varit på en del ställen där de borde finnas.

    Så till mina favoriter (ur fotografisk synvinkel). Den första är kul med spåret som leder upp till träställningen. Utan en förklaring skulle man verkligen undra vad det handlar om.

    Så tar vi nummer fem, den första vakthunden. Härligt morgon- eller kvällsljus och du har fått en bra inramning av trädet till vänster. Det är snyggt att stammen böjer sig runt hunden. Fin ögonkontakt också.

    Sedan tar vi nummer nio (om jag räknade rätt). Återigen ett snyggt motljus, varmt och det lyser upp lite hårstrån på olika ställen. Det är fint att hästen vrider sig mot dig, så att det ser ut som den undrar vad det är för en kuf som är bakom!

    Ha det bra!
    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Go' kväll Bjarne! Jag har bara bilder på den lilla förvirrade sköldpaddsungen, så min samling av sköldpaddsbilder är ytterst mager. Å andra sidan hade jag inte förväntat mig några sådana bilder på denna resa, så de är en ren bonus. Javisst har hästen rätt i sin undring, det en kuf bakom kameran som är uppe och örlar alldeles för tidigt på morgonen! (Alla bilder är tagna på morgonen.) Hörs snart! /Ulf

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.