2 juli 2011

Välkända omgivningar med nya ögon

Jag bor bara ett par hundra meter från ett skogsområde. Under de 15 år jag bott här har jag gått där med och utan kamera otaliga gånger och sprungit inte fullt lika många gånger. Går det då att få inspiration och hitta nya motiv när man går ut med kameran i ett område man vistats i så många gånger? Svaret är tveklöst: Ja! Variationen i naturen över årets 365 dagar och dygnets 24 timmar är oändlig. Ge dig bara tid att stanna upp och se dig omkring. Ett annat tips är att "låsa" kameran, t.ex. bara ta med ett objektiv, gärna ett med fast brännvidd. Alternativt ställa zoomobjektivet på en viss brännvidd och hålla fast vid det under hela fotorundan. I dag valde jag mitt 50 mm-objektiv, var ute i en knapp timme och hade då totalt gått cirka en kilometer! Och hittade nya motiv.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.