14 juli 2011

Möjligheterna att fotografera djurliv på solsemester

Med det begränsade urvalet av objektiv jag tog med mig till Tilos fanns inte speciellt goda förutsättningar att kunna fota djurlivet på ön. Med tanke på dagstemperaturer på runt och oftast över 30 grader och stekande sol, så var chanserna egentligen minimala att få några vettiga bilder. Men genom att stiga upp tidigt och gå en runda före frukosten och sent på eftermiddagen så borde det fanns en viss chans, eller hur?

Det finns ju alltid getter i det mer eller mindre ökenliknade landskapet. De är tacksamma fotomodeller!

I övrigt fanns där mest fåglar och fjärilar, men det är ju som bekant svårfångade motiv. Särskilt fjärilar frestar på tålamodet... men fåglarna sitter stilla emellanåt, tyvärr oftast på lite för långt håll -- särskilt med tanke på att jag hade lämnat mitt 100-400 mm-objektiv hemma. Lyckades ändå få några vettiga bilder, bland annat på en Rödhuvad törnskata som satt en stund på en elledning (har beskurit bilden en del för att fågeln inte skulle bli alldeles för liten på bilden).


Jag hade hoppats på att kunna få korn på en Härfågel, som ska finnas på ön. Om den gör det, så fanns den definitivt inte längs de vägar jag gick.

Den största belöningen för mina morgonpromenader fick jag när jag såg en mus snabbt kila in i ett hål i ett träd. Jag stannade på en bit från trädet och hoppades på att en snart skulle våga sig fram. Och det gjorde den nyfikne krabaten! Jag kunde dessutom försiktigt röra mig ytterligare framåt allt eftersom jag tog bilderna. Till slut slank den ut helt och hållet, men kilade blixtsnabbt tillbaka nära jag rörde mig. (Bilden är tagen med 70-200 mm-objektiv och är lite beskuren.)


I övrigt såg vi en massa mer eller mindre tama katter, hundar, några åsnor och får. Således inte mycket till djurliv, men ändå var det en berikande resa även ur "djurperspektiv" eftersom jag lyckades fånga en del "nya" fåglar på bild och musen var verkligen rolig att fota!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.