12 juli 2011

Hur förbereder man sig för en solsemester i Grekland?

I förra veckan var hela familjen och ett par släktingar på solsemester på ön Tilos, cirka två timmars båtresa från Rhodos. Att packa resväskan var lätt; så här års är det i denna del av världen cirka 30 grader och solsken hela tiden. Men att packa fotoryggsäcken, tillika handbagaget, är alltid en utmaning på semesterresor. Det gäller att hitta optimal balans mellan vikt, måsten och bra-att-ha-med-prylar. Det slutade med tre zoomobjektiv: 10-22, 24-105 och 70-200 mm samt ett par filter. Lämnade därmed 100-400 mm och objektiven med fasta brännvidder hemma. 70-200 mm har jag "långtidsutlånat" till en av döttrarna men lånade tillbaka det under denna resan för att få ett lätt och smidigt objektiv, men på bekostnad av "fågelbrännvidd". Tog även med den externa blixten, men lämnade efter viss tvekan stativen hemma. Hur skulle det nu gå med solnedgångsbilderna? Det gick bra, ty det blev aldrig någon solnedgång i egentlig mening! Havsviken där vi bodde låg rakt i söder och var omgiven av bergskammar i både öster och väster... Det hade i och för sig det positiva med sig att jag inte behövde stiga upp okristligt tidigt för att få hyfsat ljus som gav teckning i motiven. Kunde vara bra efter sena middagar med lämpliga drycker! Men även bilder tagna mitt på dagen gav härliga färger. Visar nedan några bilder från resan. Har ambitionen att i kommande inlägg visa några fler!

En tidig morgon är det inte så många som badar:


Hibískusar är alltid tacksamma som motiv:

Torget mitt i byn var folktomt mitt på dagen, det är väl bara turister som vistas i solen så dags?

Inga kommentarer: