24 juli 2011

Kvällsljuset är magiskt!

Att fotografera sent på kvällarna kan ge riktigt lyckade bilder. Jag tänker då inte i första hand på bilder av solnedgång över sjön/havet, som i och för sig kan vara vackra, men sådana bilder har i alla fall jag alldeles för många av. Jag tänker i stället på på motiv som man kanske har fotograferat mitt på dagen som blir så mycket mer spännande/bättre i kvällsljus. Några enkla bilder från Stocken på nordvästra Orust, fotograferade runt kl. 21.30 i onsdags:





Den som har tålamod och lite flyt med väderförhållandena måste prova att fotografera även under den så kallade blå timmen, dvs. tiden mellan solnedgången och tills det blir helt nattsvart. Så sluta inte fota bara för att solen gått ned! Det blir förstås långa slutartider och därmed krävs stativ vid den tiden på dygnet... Två bilder från augusti förra året får illustrera "blåtimmenfotografering". Även de bilderna är fotade på Orust, men i Mollösund i sydvästra hörnet.


2 kommentarer:

  1. Riktigt fina bilder ! De blå är ju helt magiska!!

    Mvh Erik

    SvaraRadera
  2. Jag älskar verkligen Mollösundskortet med väderkvarnen i bakgrunden. Lotta

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.