31 juli 2011

Det stora och lilla landskapet

Det är lätt att glömma bort att fotografera det lilla eller "halvstora" landskapet när man är i storslagna och/eller öppna landskap. Som boende i det inre av Småland är det lätt att förtrollas av kustlandskap och det mäktiga havet. Det som lätt händer är att man kommer hem med ungefär likadana bilder. Tänk så mycket spännande som jag har missat genom åren när jag låtit mig bedåras av de öppna vidderna! Så nu när jag senast var på västkusten försökte jag att även tänka i den lilla skalan och se var jag fann i min omedelbara närhet.

Först en lite mer stoslagen vy, dock utan att havet direkt syns (havet har jag i ryggen, det är bara en liten liten vik som sticker in på Hermanö utanför Orust).


Sedan fungerar nästan alltid en bild på några få stenar i olika färgnyanser och former, gärna med en vattenspegel.

Och sedan tycker jag att amn bör leta efter fantasieggande sprickor och andra mönster i stenarna!

För några kanske det inte är något speciellt med bilden ovan, medan andra kan lägga in många tolkningar och se symbolik även i de enklaste mönster. Det fnnns inget rätt eller fel i detta, men på något obestämbart sätt gillar jag "linjebilder"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.