25 juni 2011

Närbilder med kompaktkamera är värt att prova!

På midsommaraftonens förmiddag gav sig de två minst sagt hästintresserade döttrarna ut på en ridtur från Hollstorp och förbi Ängarna. Jag och hustrun följde med på turen, fast vi hade cykelsadel i stället för hästsadel under de ädla delarna av kroppen. Solen sken den mesta tiden och vi njöt av de underbara och solvarma smultronen vi hittade längs vägen. Gulsparv och grönsångare spelade för oss. Då och då plockade jag fram kompaktkameran för att ta några bilder.

Jag passade på att prova närbildläget på min lilla kamera. Den har i likhet med alla (?) kompaktkameror ett närbildsläge som är lätt att glömma bort eller inte lägga märke till bland alla knappar med många funktioner. Oftast är närbildsläget märkt med en blomsymbol. Det går i detta läge komma riktigt nära blomman, fjärilen eller vad det nu är man vill dyka ner på.

Några små enkla exempel från gårdagens cykeltur (de mogna smultronen åt vi visst upp innan jag hann föreviga dem...):






Visst är det värt att prova närbildsläget på kompaktkameran? Man behöver inte en systemkamera för att få riktigt bra närbilder, så vad finns det för skäl att inte prova närbilder med den kamera du har till hands?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.