19 juni 2011

Islandsjubileum

I fredags, den 17 juni, var det Islands nationaldag som firas till minnet av självständigheten från Danmark år 1944. I går var vi 14 personer som hade 11-månadersjubileum över vår gemensamma resa till Island. Vi åkte mellan den 8 och 18 juli 2010 Island runt, huvudsakligen längs ringvägen, väg 1. Vi åkte i tre bilar och hade förbokade boenden längs den 230 mil långa rutten, vilket fungerade utmärkt. Tack var den isländska ekonomiska krisen var det inte speciellt dyrt att vistas i landet, till skillnad från när jag och familjen var där på en fyradagarstur i maj 2007. Vi hade under resan förra året väldigt bra väder, framför allt om man jämför med hur vädret på Island rent statistiskt brukar vara... Rent fotomässigt är Island ett riktigt Eldorado för den som uppskattar naturfotografering: vulkanisk aktivitet, gejsrar, otaliga vattenfall, omfattande och varierat fågelliv m.m. Det senare är ett av de absolut starkaste minnena för min del. Jag kom utan att anstränga mig riktigt nära fågellivet, som omfattar en hel del arter som inte finns eller är mycket sällsynta i Sverige, i varje fall i de södra delarna av vårt avlånga land.

De bilder som följer är från förra årets resa och jag hoppas att de något kan förmedla något av den mäktiga känsla som det är att vistas i det isländska landskapet. Och kanske kan ni ana varför det bland den isländska befolkningen lever en stark tro på övernaturliga väsen, även om det officiellt inte pratas så mycket om detta. Men en och annan väg lär ha fått en annan sträckning än ursprungligt planerat då någon hade haft närkontakt med "småfolket" (som det kallas) och lyckats övertyga byggherren om att flytta lite på vägen för att inte bringa olyckor över trafikanterna... Ja, Island är ett riktigt Ronja-land som är värt att besöka, inte bara en gång utan många gånger! Vilket jag lär göra, två gånger räcker inte...










   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.