11 juni 2011

Alla borde unna sig delta i fotosafari!

I tisdags var jag inom ramen för Mullsjö Photo Festival med på en fotosafari under ledning av Stina Deurell/N (ja, jag tog ledigt från jobbet). Vi var bara tre deltagare så vi fick var och en mycket feedback på de bilder vi tog och vi fick även tips och råd kring teknik och arbetsflöden i lagom portioner under den tre timmar långa safarin i skogen runt Ryfors strax utanför Mullsjö. Vi provade tvådimensionella och tredimensionella bilder, makrobilder och bilder med större utsnitt, bilder med ljusa och mörka fält osv.

Vår första uppgift var att fotografera en utvald högstubbe, vilket naturligtvis gav fyra olika sorts bilder, mitt bästa försök visas nedan!


Sedan pratade vi om linjer i bilderna och det resulterade i ett många kommentarer. En av de bilder jag tog borde tydligen inte ha haft korsningen mellan trädstammarna precis i den övre vänstra bildkanten, se nedan. Detta hade jag inte uppmärksammat alls när jag tryckte på avtryckaren...

Därefter skulle vi avbilda storskogen och åter tänka på linjer och strukturer. Jag upplevde att jag lyckades ganska väl, fick hyfsad djupkänsla i bilden och en fin triangel på marken, men borde inte ha haft den lilla granen framför det döda trädet... det gäller att hålla ordning på detaljerna!

Vi avslutade med närbilder av blommor och diskussioner kring ljusa och mörka fält. Ofta kan det vara bra att lägga ljusa fält i nedre delen av bilden för att skapa spänning/dynamik eftersom vi är vana att det ljusa är överst (t.ex. himmeln). Jag försökte tillämpa det på en skogsstjärna, vilket jag blev nöjd med!


En sak som verkligen kom fram under safarin var att man ska nyttja möjligheten att "skruva upp" ISO-talet för att få den önskade kombinationen av bländare och slutartid. På den gamla filmtiden kunde man förvisso byta fílm till en med högre känslighet när ljusförhållandena så krävde, men färgbilderna blev riktigt dåliga vid ISO-tal på 400 och däröver. Svartvita filmer klarade lite mer, man pressade till exempel Kodaks Tri-X film från ISO 400 till ISO 800, men bilderna blev korniga (brusiga i den digitala världen). Min fem år gamla systemkamera klarar utan några uppenbara problem ISO 800, medan nyare systemkameror klarar upp till ISO 12 800 med riktigt bra kvalitet! Vem vill återvända till "analog" film när man väl har gått över till den digitala världen? Och då har jag inte berört den digitala bildens exponeringstolerans, vilket får bli ett tema för kommande inlägg!

Avslutningsvis är min uppmaning till dig som vill utvecklas som fotograf, oavsett nuvarande nivå och ambition, är att gå en fotokurs och/eller delta i en fotosafari under kunnig ledning! Det kommer garanterat att utveckla dig, ge flera aha-upplevelser och bättre bilder - till glädje för både dig och din omgivning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.