12 juni 2011

En perfekt dag!?

Gårdagen var mycket lyckad! Kosan styrdes på morgonen mot Blekinge och den orienteringstävling som arrangerades lite norr om Kristianopel i östra Blekinge. Tävlingen hade två etapper och hustrun sprang båda, medan jag siktade in mig på eftermiddagsetappen för att dessförinnan hinna med en fotoutflykt. Den inleddes i historiskt tecken eftersom Kristianaopel byggdes av den danske kungen Kristian IV som en fästningsstad i början av 1600-talet när Danmark och Sverige utkämpade flera brutala krig. Ganska mycket av fästningsmuren finns kvar och det finns många fina små hus i den idylliska byn med ett 80-tal invånare.


När jag en gick längs den östra delen av muren kom jag rakt in i en svärm med unga sommarflicksländor (tror jag det är) i det höga gräset, vilket medförde att kameran fick smattra på ett tag.


För oss som bor i sydöstra Sverige och har uppnått mogen ålder, dvs. lätt grånat och uttunnat hår, minns festplatsen Masten i Kristianopel som hade sina glansdagar på 1970-talet. Där inträffade även den största livekonsertolyckan hittills i Sverige då tre ungdomar trampades ihjäl 1981 vid en konsert med Gyllene Tider. Nu är Masten en övergiven plats, vilket fick mina fotonerver att hoppa till av glädje! Denna glädje grumlades dock något då det visades sig att det inte gick att ta sig in i området eftersom grindar var låsta med kättingar och hänglås och andra inpasseringsmöjligheter var igenspikade. Att forcera dessa hinder föll mig naturligtvis inte in. Men det gick att ta hyfsade bilder genom hål i staket, grindar m.m.




Efter denna fotoutflykt var det så dags att samla ihop sig till orientering i den fina terrängen vid Högasand. Min koncentration var inte riktigt på topp i början av loppet och i kombination med en kropp som kunde vara mer tränad, blev det lite missar/omvägar i början av loppet. Men som helhet var detta en så gott som perfekt dag eftersom jag fick tillfälle att fotografera inom områden som intresserar mig mest (natur, övergivna platser och intressanta byggnader) och dessutom motionera i härlig terräng utan en massa sly, pinnar och annan bråte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.