6 juni 2011

Speglingar och tillfälligheter

Efter en lördag full av städning, trädgårdsarbete, garagepyssel osv. var det dags att framåt kvällen skjutsa ungdomar till Bergundastallet. Efter att ha släppt av dem körde jag och hustrun till Bokhultet. Jag hade laddat upp med kameran och hustrun var laddad för en löprunda. När jag klev ur bilen kände jag mig mest trött efter dagens slit, men efter några 10-tal meters promenad mot sundet med kameran på magen, med längsta objektivet (100-400 mm) monterat och laddad ryggsäck återvände livsandarna! Bland det första jag får syn på är en pojke och hans pappa som fiskar. Det vill säga sonen verkade inte speciellt intresserad av fiskefänge utan satt och funderade på något, förmodligen något helt annat än fiske...

Noterade sedan att södra Bergundasjön i princip var spegelblank, vilket är ovanligt vid den tiden på dygnet. Började då leta efter motiv som speglade sig i vattenytan. Det är något som verkligen var kul, speciellt som det fanns lite vita moln på himlen! Kan förresten tipsa om en fotobok med just titeln Speglingar av fotografen Jan Töve, som utöver att ha tagit riktigt fina bilder även har skrivit fantastiska texter. Den "speglingsbild" som jag blev mest nöjd med visade sig faktiskt vara snarlik den som Jan Töve använde som omslagsbild på den nämnda boken.


Väl tillbaka till sundet igen hör jag och hustrun, som avslutat sin löprunda, fåglar i en vassrugg. Vi ser dem skymta förbi i bland, men små fåglar sitter ju inte gärna stilla och vassen var tät. Efter ett tag började jag tröttna på att vänta på fågeln och började i stället förbereda mig på andra motiv. Skulle just montera på ett polarisationsfilter, när jag uppmärksammar något som fladdrar till i ögonvrån. När jag tittar upp ser jag en rörsångare som sitter perfekt på ett vasstrå och plockar "tussar" från ett vissnat vassblad. Tänka sig, detta pågår så länge (dvs. ett tiotal sekunder) att jag hinner knäppa några bilder. Denna typ av tillfälligheter är tyvärr sällsynta, men när de uppstår blir man ju alldeles varm inombords!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.