25 jan. 2014

Regnvåta övergivna byggnader

Det verkar som regnväder är något som förföljer mig när jag bestämt mig för en tur med kameran. Så också denna dag för ett par veckor sedan, innan en spillra av den bitande norrländska polarkylan letade sig ner till oss i södra delen av landet. Hade laddat för en kortare utflykt till ett ställe vid Helge å, men ån var översvämmad så landskapet såg inte ut som jag hade tänkt mig. Tog pliktskyldigast några bilder medan regndropparna föll på mig och kameran. Tog mig sedan en kort bit nedströms och fann några övergivna byggnader! En bra belöning för regnvädret. Den första var en trevåningsbyggnad som låg uppe på en liten höjd. Hittade ingen ledtråd till vad som tillverkats i denna (troliga) fabrik. Dörrarna var reglade eller igenspikade. Bottenvåningen var rensad. Det satt några lappar med text om hur farligt det var att ta sig in m.m. Så det blev bara några bilder från utsidan. Det fuktiga vädret gjorde dock susen för de annars svaga färgerna. Hade också börjat få lite ont om tid till den överenskomna tidpunkten då jag skulle återförenas med familjen, så stativet användes inte för dessa bilder utan högt ISO-tal blev lösningen denna gång.



Efter några bilder på den förmodade fabriksbyggnaden fick jag syn på en låg och något raserad byggnad närmare sjön. Spännande! Den har med stor säkerhet varit en fabrik av något slag, kanske snickeri. Även här blev det enbart exteriörbilder. Det fanns möjligheter att enkelt ta sig in i byggnaden (öppen dörr på gaveln). Men golvet var fullständigt överbelamrat med bråte och framförallt hade en del av taket rasat ihop, vilket jag tog som bevis på att hela byggnaden kunde rasa i vilket ögonblick som helst. Därmed var valet lätt att hålla sig på utsidan. Och nu jag var definitivt i tidsnöd! Men jag hann med några bilder som jag hoppas skapar lite nyfikenhet på den verksamhet som bedrivits här och funderingar på vad det var som beseglade fabrikens öde.




Ett stenkast bort från denna plats fanns en liten bod där ett "skynke" hängde i öppningen som saknade dörr. En bild och sedan hemåt. Men vid en närmare titt i datorn ser det faktiskt ut som det är en rock som hänger i öppningen. Fantasin får nu fritt spelrum...

4 kommentarer:

  1. Hej Ulf! Skam dem som ger sig! Även lite regn kan vara bra fotoväder. Du har fått många bra bilder på de övergivna byggnaderna och rådande ljus var nog inte alls dumt egentligen.

    Dörren på bild tre är underbar med sina stora rostfläckar och kraftiga röda färg. Du har tänkt på kompositionen och tagit med mer än själva dörren. Brädstrukturen blir ett bra komplement till helheten.

    Stenarna som håller upp huset är mycket tydliga i bild sex. Djupet i bilden är bra och blicken sugs effektivt mot boken med fjolårslöven längst bort. Härlig röd färg i byggnaden också.

    Bild sju andas verkligen förfall. Vägg och fönster svänger hit och dit och så plåttaket som är böjt uppåt. Ljuset faller väldigt snyggt och toner och strukturer i väggen framträder mycket bra. Det är intressant att se hur färgen försvunnit helt längst ner på brädorna.

    Sista bilden på skjulet är mycket välkomponerad. Det är intressant med trädet som står precis intill på vänstra sidan. Du har också "placerat" några träd till höger som hindrar blicken från att lämna bilden. Fina toner och en behaglig färgskala.

    Så till favoritvalet... Det står mellan tre och åtta. Nej, jag kan inte välja. Det får bli delad förstaplats!

    Ha en fortsatt bra helg!
    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Go' kväll Bjarne! Det känns som regn har varit en trogen följeslagare vid flera fototillfällen i höst och vinter. Ja, i vart fall fram tills för ett par veckor sedan då kylan tog tag i situationen. Jag kommer att göra lite sonderingar för att se om det går att få fram lite information om vilken slags verksamhet som bedrivits i dessa byggnader och när den upphörde. Jag blev allt lite nyfiken...
      Du och några som kommenterat på Facebook gillar den röda dörren (bild 3), vilket jag inte hade räknat med. Och inte heller hade jag räknat med att du skulle lyfta fram den sista bilden! Kul med överraskningar! Ha en bra vecka! /Ulf

      Radera
  2. Fina bilder som vanligt och jag blir så sugen på att åka dit och fota. Verkligen mina favoritmotiv. Blir precis som du nyfiken på vad för slags verksamhet det varit här en gång. Märkligt stora fönster i den röda byggnaden. Ser att det ligger hus en bit bakom det stora på bild nummer ett. Är det bebott? Kan de i så fall veta mer. Regn är måhända trist att fota i, men fina mättade färger blir det. Ser fram emot din nästa fotoutflykt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kerstin! Jo, jag tror att huset i bakgrunden kan vara bebott, borde ha knackat på. Men jag får möjlighet till helgen att fråga en annan källa, annars lär jag återkomma till denna ort och plats fler gånger inom inte allt för lång tid. Regnet är nog ett underskattat fotoväder. Eller?
      /Ulf

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.