10 jan. 2014

Det fanns trots allt snö...

Som jag skrev i förra inlägget var det dåligt med snö i Sälens dalgång vid nyår, men uppe i Sälenfjällen fanns det natursnö. Åkte till området Myrflodammen där Tandån flyter genom landskapet. Känner området sedan tidigare besök, men nu tog jag mig fram till fots längs skoter-/hundspannspår. Var glad över att jag inte tagit längdskidorna denna dag för spåren verkade inte heller här vara i något vidare skick.
Tandån

Tandån (lång exponeringstid, inte isbelagd).

Finns underjordisk värmekälla här?

Myrflodammen

På väg tillbaka för att hämta upp resten av familjen i Lindvallen stannade jag till på Högfjället strax före solnedgång. Nu var det dock inte sol från klar himmel utan mulet och ett snödis som drog sitt täcke över landskapet. Detta skapade dock tillfälle till lite för mig annorlunda mjuka men kalla bilder. Hade kameran som vanligt i dagsljusläge, vilket ger en blå ton i bilderna. Tycker det passar bra för just dessa motiv i sen dagsljustimme med en isande bris och ett dis som suddade ut konturerna i landskapet.




4 kommentarer:

  1. Hej Ulf! Så bra då att du fick tillfälle att se och fota lite mer snö! Vid Myrflodammen har jag varit många gånger, redan som ganska liten, så det är jättekul att se bilder därifrån!

    Fösta bilden är troligen längs Tandån. Jag gillar böjen på bäcken och speglingarna av snön i vattnet. Det är fint att det är lite snö eller frost på de små granarna vid kanten också.

    Bild två är ett fint utsnitt och det passar bra i svartvitt. Det är bra liv i vattnet. Kanske är det bara speglingar, kanske även isflak. Det är lite svårt att se, men det är fint i alla fall. Möjligen kan jag tycka att grangrenen längts upp till höger är lite störande, men det hade säkert inte gått att få bort den utan att missa strandkanten nedanför, och då hade bilden tappat mycket. Det blir ändå min favoritbild från serien!

    I fjärde bilden har du utnyttjat vidvinkeln för att få bra djup i bilden. Ytorna med öppet vatten och is är mycket välgörande och bilden hade blivit tråkig utan dem. Det här måste vara framme vid dammen.

    Bland dimbilderna tycker jag bild sex är bäst. Egentligen kanske det inte skall vara två huvudmotiv bredvid varandra enligt "skolboken", men jag tycker det blir bra! Det blir intressant eftersom det är helt olika träd också, tall och björk såvitt jag kan se. Dimman skänker mystik åt bilden och hindrar också bakomvarande tråd att bli för framträdande. Den blå tonen passar bra också. Jag tror inte det hade varit bra att "neutralisera", men svartvitt hade nog också funkat.

    Ha en bra helg!
    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bjarne! Du har helt rätt om första bilden, det är Tandån. I bild två är det speglingar, fanns ingen i själva vattendraget på detta ställe. Tyckte de små "ljusa strecken" (vattenrörelser med någon ljusspegling) i bild 2 piffade till bilden en hel del. Fjärde bilden är mycket riktigt framme vid dammen. Står på bron ovan "dämmet". Ja, det ska ju helst vara tre objekt, eller i vart fall udda antal, enligt boken. Men jag kunde inte motstå kontrasten mellan det breda tilltufsade vänstra "dubbelträdet" (två stammar) och det spretiga klena högra trädet.
      Ha en bra vecka! /Ulf

      Radera
  2. Fantastiska bilder ! Personligen så faller jag för dina dimbilder där jag tycker att den första (eller den femte om jag räknar alla) och de två sista är riktigt bra. Du har fått ett fint djup i bilderna, bra komposition och en skön kontrast som skapar lite mystik! Snyggt fångat!!
    Ha det gott!! / Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann! Kul att du väljer helt annorlunda dimbilder än Bjarne! Vilken tur att jag inte valde att bara visa en av dessa... Den blå tonen vittnar lite falskt om att det var riktigt kallt, men det var nollgradigt - dock med en jobbig vind där fukten gjorde att det kändes betydligt kallare än vad termometern visade.
      Önskar dig en bra vecka! /Ulf

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.