3 okt. 2013

Hovsgöl - mosse inklämd mellan vägar och industriområde

På väg ut till Hissö för en eftermiddagstur i naturen ångrade vi oss. Vi stannade istället vid Hovsgöl, som ligger inklämd mellan vägen Norremarksrondellen-Evedal och vägen Östra lugnet-Sandsbro. Hovsgöl gränsar till industri- och handelsområden. Men det hindrar inte att det är en lokal för tranor, enkelbeckasin, köttätande växter m.m. Allt enligt boken "Gröna Växjö" (rekommenderas varmt). Nu var det i söndags för sent på året för att skåda dessa intressanta arter och jag hade "bara" kompaktkameran med, vilket hursomhelst hade varit en stark begränsning för fågelfotografering. Det finns emellertid ett nyuppfört utsiktstorn i norra änden av mossen, så till våren blir det ett nytt besök.

Det finns en ca 2 km lång slinga runt mossen. En del av slingan utgör en kort bit av Sigfridsleden. En del av slingan löper väldigt tätt inpå industriområdet, men det gäller att vända blicken inåt. Då upplever man en fantastisk känsla. Tänk att vara mer eller mindre omringad av Växjö stad och ändå ha en öppen mosse med en göl framför sig! Ödemarkskänslan infinner sig trots bruset från trafiken...


2x2

Tranbär



2 kommentarer:

  1. Hej Ulf! Ja, tänkt vad som kan finnas även i stadens utkant! Inte långt från mina gamla hemmatrakter i Sandsbro heller, men jag tror inte leden runt gölen fanns då, vad jag vet i alla fall.

    Favoriten blir bild fyra. Jag gillar grästuvorna och deras kalufser. De fyller ut bildytan på ett fint sätt och så finns det en trädstam som bryter av lite snyggt. Sedan har vi bild två som jag tycker är häftig med de två svamparna som växer mitt på den ena stubben. Talet två upprepar sig sedan i antalet stubbar.

    Ha det gott!
    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bjarne! Leden runt hela gölen är ny (högst två år), men Sigfridsleden går sedan några år längs norra kanten. Misstänkte att du skulle välja bild fyra den bilden med tanke på din kommentar på bilderna i senaste inlägget från Bokhultet! Vad gäller bild två så beskriver du till 100 % min tanke när jag tog bilden. Ses på söndag! /Ulf

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.