24 sep. 2011

Festen är över på Käringryggens festplats

Många av 60-, 70- och 80-talens populära festplatser har tynar bort. Många kända artister har spelat t.ex. i Gubbakulan i Vrigstad, Masten i Kristianopel, Tyrolen i Alvesta, Silverdalen i Älmhult (mitt favoritställe på den tiden det begav sig!) och Käringryggens festplats i Virserum. För att nämna några i närområdet. Festvanor ändrades, publiken blev äldre (övermogen?) och konkurrensen från städernas nöjesställen några mil bort blev för stor m.m. Något enstaka nöjesställe har i viss utsträckning fått ett nytt liv. Tyrolen utanför Alvesta är exempel på detta. Jag vet inte när festen definitivt tog slut på Käringryggens festplats i Virserum, men en artikel i tidningen Barometern från mars 2008 säger att den stora scenen (se plåtschabraket i slutet på inlägget)  byggdes i början på 1990-talet. I artikeln sägs också att idrottsföreningen som drev festplatsen skänkte marken till kommunen och byggnaderna till en lokal företagare. Han sa sig vilja bränna upp det mesta byggnaderna och montera ner den stora scenen för att bygga upp den som en maskinhall på annan plats. Men de planerna verkar mest ha lagts på is för till min glädje stod mycket kvar under ett kort besök en söndageftermiddag i september.
Numera inget staket och gratis inträde...

Har något rånat biljettkassan eller är det någon som missat skotten på något djur?
 
Dörr som har passerat bäst-före-datum..

Dörr som sitter kvar. Men behöver renoveras och kompletteras med lås.



Sista vinsten är utdelad.

Kaffe och våffla tack!



Många klackar har har stampats i takt... eller har någon kört bil på dansgolvet?
 
Stora scenen.- otroligt ful. Men i mörker och festbelysning och med lite innanför västen kanske det gick bra att lyssna på E-Type m.fl.ändå?


Välj lämplig dörr!

Belysningen över parkeringsplatsen har kopplats bort.



2 kommentarer:

  1. Kärringryggen! Där hade jag roligt i mina mellersta tonår. Marknadsfesten var en av årets höjdpunkter med mycket folk och bra uppträdande. Festområdet innehöll mycket träd = rötter och området var dåligt upplyst vid sidan om scenen/dansbanorna. Kombinationen var inte så lyckad....
    Såg du grusplanen utanför som användes som parkering? Festparkering = krossat glas. Denna plan användes under försäsongen av fotbollslaget i Virserum. Det var alltid glassplitter när vi spelade där, ingen lyckad kombination.
    Marléne

    SvaraRadera
  2. Återigen blir favoritbilden den första. Du kanske tror att jag bara tittar på den och lägger av sedan? Det är inte riktigt sant... Jag gillar dynamiken i den bilden, att den är tagen ganska nära och innehåller förfallna element och ligger lagom inbäddad i grönskan. En talande bild som tider som gått och jag kan se framför mig köerna som ringlar fram mot biljettluckorna.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.