4 okt. 2011

Gamla vattenverket enbart från utsidan

Sedan drygt två år tar Växjö sitt dricksvatten från en grusås utanför Lagan. Innan dess fick vi vårt dricksvatten från Helgasjön, vilket medförde att kranvattnet under sommaren emellanåt smakade sjö och var lite halvljummet. Under de två år som gått har det gamla vattenverket varit reservanläggning. De s.k. UV-filter som fanns där har sålts och monterats på en ort där de bättre behövdes efter magsjukeutbrott (Skellefteå). Snart ska vattenverket rivas och ge plats åt bostäder m.m. vid Helgasjöns kant.

Jag har en tid gått och funderat på att fotografera det gamla vattenverket innan det rivs. Tänkte att en lågt stående sol skulle vara bra och i fredags eftermiddag  infann sig enligt mitt tycke de rätta förhållandena. Det vill säga låg sol och lite höstfärg på träden. Min arbetsplats ligger ganska nära så det var praktiskt att direkt efter jobbet och utrustad med G12:an ge sig dit. Började fota lite på framsidan, tog några kort på ena gaveln och ytterligare ett antal på baksidan. Tänkte sedan ta ytterligare några bilder från framsidan när solen hade flyttat sig något så jag slapp den mitt i objektivet. Det fanns även en liten och inte helt färdigtänkt tanke på att gå runt och känna på dörrar m.m. för att se om någon var öppen eller om det fanns någon stege/yttertrappa att använda för ytterligare nya vyer. MEN av det blev intet. Helt plötsligt stod där tre militärer, varav två med k-pist. Det skulle genomföras en övning på området och då var det bäst att ge sig iväg... lite snopet kändes det. Tänk att jag lyckades välja den dagen och den tiden på dagen då hemvärnet under sin årliga övningsvecka förlägger en liten del av övningen till just denna plats!










Det skulle vara trevligt och säkert fotografiskt givande att komma in i byggnaden. Men jag är ju inte så äventyrlig av mig att jag försöker ge mig in i bygganden olovandes...

2 kommentarer:

  1. Favoritbild denna gången: De fyra blå stolarna mot väggen. Läckert att två är i skugga och två i sol samt att tredje från vänster är mer förfallen. En talande bild!

    Verkligen snopet med hemvärnsmännen!

    SvaraRadera
  2. Erik Simonsson2011-11-06 22:55

    Vattenverket är i så fint skick att det nästan, men bara nästan kan se ut som de som jobbar där bara är hemma över helgen. Sedan kan man filosofera över om det är positivt att de river byggnaderna eller inte. Troligen mest positivt att dina bilder får bli ett testamente över en av stadens viktigaste institutioner och att det sedan byggs nytt !

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.