18 sep. 2011

Tyresta nationalparks vilda natur - trädtema

Förra helgen drog hustrun och jag iväg till Tyresta nationalpark, som bildades 1993, för en kortare vandring på fredagen och en längre tur på lördagen. Vädret var helt underbart det vill säga långt ifrån de dystra prognoser som gällde ett par dagar tidigare. En mycket positiv prognosmiss! Vi gjorde våra utflykter på "vettiga" tider på dygnet, vilket innebar att vi var där när solen redan hade hunnit komma upp en bra bit på himlen, men jag är ändå mer än nöjd med mitt första besök i den vilda natur som Tyresta erbjuder. Morgon- och kvällsbilderna får vänta tills nästa gång!

Till skillnad från de andra 13 svenska nationalparker vi har besökt fanns det gott om utflyktsugna personer, framför allt på de mer lättgångna lederna. Många hade välfyllda bär- och svampkorgar (ja, i Tyresta får man plocka och ta med sig bär och svamp!). Möjligtvis kan Abisko mäta sig med Tyresta vad gäller antalet personer man ser under en vandring.

Rent fototekniskt använde jag mest 24-105 mm-zoomen och handhöll kameran i så gott som samtliga bilder. Trots att det på sina ställen var tämligen mörkt i den djupa skogen så fungerade detta väldigt bra tack vare kamerans autoiso-funktion. Man bara ställer in bländare för önskat skärpedjup och kameran väljer sedan en tid som matchar objektivets brännvidd och justerar ISO-talet så att exponeringen blir bra. Detta var ett tungt skäl till att jag köpte ny kamera häromveckan. Och det bästa av allt är att det även vid mycket höga ISO-tal blir riktigt bra bilder -- åtminstone ur teknisk synvinkel, komponera bilden får man ju tack och lov göra själv!

Eftersom naturen är så orörd finns det många intressanta gamla träd, både levande träd och torrakor eller lågor. Ofta har dessa spännande grafiska formationer. Det blir rent av en trollsk stämning i urskogen även mitt på dagen!


Hittade en trädkramare på låg nivå!

 Är svag för böjda parallella linjer bland alla lodräta stammar.

 Jag förstår inte varför så många björkar har slagit rot i det mycket fuktiga kärret. Men jag är ju inte någon biolog...

En omfattade skogsbrand härjade kring och i delar av nationalparken år 1999, vilket har skapat ett tämligen surrealistiskt landskap.


Som pricken över i:et fick min uppmärksamma hustru syn på något mörkt en bra bit bort i ett kärrdrag. Genom kameran och med det längsta objektivet påmonterat så framträdde skogens konung tydligt!

1 kommentar:

  1. Hej Ulf! Tyresta är verkligen fint. Jag fick tre timmar där en kväll vid en tjänsteresa förra hösten. Du har fångat karaktären bra i bilderna, och jag skall som vanligt utse en favorit. Det får bli första bilden. Jag är svag för fallna förmultnande trädstammar och de ligger fint på diagonalen i bilden. Sedan är det ju alltid häftigt att få älg på bild - grattis till det!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.