28 maj 2011

Reflektioner över fotomässan i Karlskrona

Har i dag varit på fotomässa i Karlskrona, vilken arrangerades av Blekinge Läns Tidning, BLT, i deras lokaler i centrala Karlskrona. Mässan var i det mindre formatet och helt gratis, men bjöd på tre vitt skilda föredrag/bildpresentationer (se nedan), en fotobutik (Hegethorns Foto) och visning/försäljning av gamla fotoprylar samt Nikon som visade olika kameramodeller, objektiv och tillbehör (BLT har numera Nikon som redaktionskamera).

Första fördraget hölls av Björn-Eyvind Swahn/N (/N betyder att han är medlem i Naturfotograferna). Han visade diabilder från olika håll i världen, främst fågelbilder men även en del miljö- och kulturbilder. De senare uppskattade jag mest. Även hans små anekdoter runt bilderna var trevliga att lyssna på. Blev dock lite besviken på fågelbilderna, de var vackra i sig men blev lite trista att titta på i längden eftersom relativt många var mer eller mindre artporträtt och de fanns ofta i centralt i bilden. Men det är lätt att det blir så med långt tele, autofokus och snabbrörliga motiv (men fågelbilder är oftast sådana...).

Sedan är ju diabildsvisning lite speciellt: en del bilder var mycket dammiga (vi är ju bortskämda med kliniskt rena digitala bilder numera!), i andra dior hade positivet halkat i ramen så att filmhålen syntes och bilden var sned samt att skärpan ändrades ibland vid bildbyte... Jag störde mig lite på dessa ofullkomligheter -- jag har kanske redan efter 5 års digitalfotograferande blivit överkänslig mot den typen av skavanker!? Jag slutar heller inte att förvånas över att så många professionella naturfotografer visar så mycket bilder från det som tidigare kanske var exotiska platser världen runt; Afrika, Indien, Kina osv. Jag menar att "artporträtt" av elefanter, lejon, isbjörnar m.m. har man ju sett många av, men vore det inte intressantare och förmodligen svårare att fånga unika bilder i vår närhet? Det är en utmaning som heter duga!

Sanna Sjöswärd var nästa föredrags- och bildpresentatör. Hon berättade om sina olika projekt och uppdrag. Mest känd är hon för dokumentären om sina rötter i Iran. Sanna adopterades från ett barnhem i Teheran när hon var 3½ år. Sanna berättade länge och detaljerat om sin barndom sin återförening. Det projektet har blivit både utställning, fotobok och självbiografi. Utställningen såg jag på Kulturhuset i Stockholm för något år sedan och den innehöll många fina porträtt och ytterligare några visade Sanna i sin presentation. Men det projekt som grep mig hårdast var om en 29-åring med ätstörning sedan 11 års-åldern.

Dagens positiva öreraskning stod de två bildspelen som Karlskrona Fotoklubb visade. Det första var en kavalkad över år 2010 sett ur fotoklubbens vinkel. I det bildspelet fanns bland annat några bilder från en båtkyrkogård på Tjurkö. Det andra bildspelet handlade om bilkyrkogården i Kyrkö Mosse utanför Ryd (längs vägen mot Lönsboda). Vilka fina bilder det fanns i båda bildspelen!
Kan bara konstatera:
  • precis som jag misstänkte blir skrotbilder bäst på hösten efter fuktig väderlek
  • det finns många vyer och motiv som jag har missat på Kyrkö Mosse
  • jag måste åka till båtkyrkogården på Tjurkö
Besöket på fotomässan innebar även köp av en stöttålig extern hårddisk för arkivering av mina bilder. (Har en extern hårddisk för säkerhetskopiering och en annan för arkivering.)

På vägen hem från Karlskrona tog jag för första gången väg 28 upp till Eriksmåla och sedan 25:an hem. Stannade som planerat till i Broakulla. Det fotostoppet gav inte någon större kick, men några bilder blev det förståss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.