23 maj 2011

Omplanering var ordet för helgen

Efter lördagens misslyckade besök i naturreservatet Siggaboda trodde jag att mina planer för söndagen var robusta: en cykeltur med begränsad mängd kamerautrustning till naturreservatet "Bökeskogen" ca 9 km öster om Växjö. Detta naturreservat är liksom Siggaboda omnämnd i Länsstyrelsens folder med den för mig nu något befläckade titeln "Guide till 12 av våra finaste Naturreservat". Det officiella namnet är "Gårdsby-Hemmesjö Bökeskog". Men jag hade missat att vår äldsta dotter, som varit i väg på en 9-dagars klassresa till Vitryssland, kände ett starkt behov av övningskörning och att se fotbollsmatchen som hennes kompisar i Växjö FF spelade på Ingelvi IP i Ingelstad. Alltså blev det till att gå en fotopromenad längs Torsjön i stället. Detta blev mer givande än vad jag förställde mig! Det började med en skäggdopping på ovanligt nära håll. Den rörde sig dock snabbt utåt sjön för att kurtisera med sina maka/fästmö, men det var på för långt håll för att bli någon vettig bild.

Såg även en fiskmås som stod på en sten strax ovanför vattenytan. Måsen blev mer eller mindre översköljd av vattnen vid ett flertal tillfällen när vågorna slog mot stenen. Lyckades dock inte  pricka rätt skvalpögonblick för måsen tröttnade efter ett tag på att ruska av sig vatten och flyttade på sig. En stund senare fick jag korn på en sädesärla som för ovanlighetens skull satte sig på en björkstam. Annars brukar sädesärlor mest flyga runt eller gå på marken i sin jakt på insekter. Vilken färg/mönsterpassning det blev mellan sädesärlan och björkstammen!

Kunde sedan inte låta bli att ta närbild på smultronblommor vid cykelvägen (gammal järnvägsbank), men det blåste fortfarande en del så det blev en hel del knäppningar. Men till skillnad från fåglar och andra djur står ju blommorna kvar så länge man orkar fota.

Hur matchen gick? Bra för Ingelstad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.