19 maj 2011

Närområdet

Man behöver inte åka land och rike runt för att finna bra och spännande motiv. En promenad eller cykeltur kan ge stort fotoutbyte.Jag har på promenadavstånd från bostaden dels ett skogsområde, dels lite jordbruks- och ängsmark. Så relativt ofta tar jag kamera och går en sväng. En duktig natur-/landskapsfotograf är Serkan Günes som också tillämpat "närhetsprincipen" har gjort en fotobok med fantastiska bilder från Stockholm och dess närhet (boken heter Stockholm - Sjön, Skogen & Skärgården). Serkan köpte ett årskort hos Stockholms Lokaltrafik, åkte runt och letade motiv... Nu kan jag inte på långa vägar mäta mig med honom och jag delar inte hans syn på att det måste vara ett perfekt ljus för att det ska vara värt att ta en bild. Men visst, ljuset har en (mycket) stor betydelse för slutresultatet!

Ur fotosynpunkt uppskattar jag vintern allt mer, inte minst för att det ofta är bra ljus och dessutom på normala tider under dygnet!  Följande bild av ett snötäckt landsskap fångad på bild mitt på dagen sent i december förra året, ca 2 km från bostaden.


Var ute och gick ca 5 km i Högstorpsskogen i kväll, hittade inget speciellt, men kunde inte låta bli att ta några vårliga bilder.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.