23 feb. 2013

Exteriörer i Växjö centrum

I söndags förmiddag gav mig själv en lite ovan fotouppgift i gråvädret: fotografera intressanta delar av byggnader men så att bilden inte direkt avslöjar vilket hus som är avbildat. Detta medförde att jag stillsamt rörde mig kors och tvärs i stadens centrala delar med start och slutpunkt vid Norrtullskolan där jag ställde cykeln.

Hoppas att ni får lite huvudbry vilket hus det är som är avbildat, åtminstone för några av bilderna, även om jag anger vilken gatan som huset är beläget vid!
Norrtullskolan

Korsningen Nygatan-Skolgatan

Nygatan

Kronobergsgatan

Kungsgatan

Kungsgatan

Nygatan

Nygatan

Klostergatan
Kungsgatan

3 kommentarer:

  1. Hej Ulf! En grafiskt mycket snygg samling bilder! Svårt att välja favorit igen. Den första har ett intressant spel mellan olika former och två dominerande färger, rött och vitt. Nummer två gillar jag mycket fast det inte är något märkvärdigt hus, men det är någon med balansen i bilden som tilltalar mig och jag kan titta på den en lång stund. Slutligen nummer fyra med alla vertikaler, buskarnas stammar, fönsten och så stuprören förstås. Den har en sammanhållen färgskala också.

    Ha en bra vecka!
    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Kul att du väljer tre bilder, där jag blir lite förvånad över ditt val av bild 2. Vid en närmare koll ser jag att jag slarvat lite med kompositionen, det hade varit bättre om gränslinjen mellan det grå och vita på stolpen hade sammanfallit med gränslinjen mellan den grå husgrunden och teglet. Jag tänkte helt enkelt inte på det vid fotograferingstillfället.

      Radera
    2. Så kul att jag kunde göra dig förvånad! Ärligt talat så är jag kanske förvånad själv att jag fastnade för den. Det är nog något med linjespelet, skuggorna m.m. Kanske skulle bilden funkat bra i svartvitt, en riktigt kontrastrik version. När det gäller det vita på stolpen så föredrar jag att det inte sammanfaller med teglets gräns. Det blir mer spännande tycker jag.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.