16 okt. 2011

En höstvandring i Notteryds naturreservat

Notteryds naturreservat ligger i sydöstra delen av Toftasjön och är delvis påverkad av stormarna Gudrun och Per. Bitvis är det lite besvärligt att ta sig fram längs stigen, men de partierna kompenseras mer än väl av fantastiska vyer, trollsk barr- och bokskog, fina vyer över Toftasjön m.m. Jag har vandrat och naturligtvis fotograferat i Notteryds naturreservat ganska många gånger, men förra söndagen gick jag för första gången hela den blå slingan, cirka 7 km. Det finns några rast- och grillplatser längs stigen, men jag knaprade på en chokladkaka vid ett par tillfällen så jag nyttjade inte dessa faciliteter denna gång. Det dröjde en bra stund på min tretimmarsvandring innan jag mötte några andra vandrare. Att vara först i spåret får den inte helt angenäma konsekvensen att man river ner en massa spindelnät och det är ju ganska irriterande att få spindelnätstrådar i ansiktet hela tiden. Efter mitt möte med det första vandrarparet blev jag inte "inspindlad" något mer på denna utflykten (inspindlad var ett ord som kvinnan i det mötande paret använde; tack för detta för mig nya ord!). Som ni kanske räknat ut av slingans längd och den tid det tog för mig att gå runt den, så stannade jag ofta och ganska länge på många platser. Här följer några av bilderna som blev resultatet av denna tur.


Samma lilla ö som ovan men från en annan vinkel:
 









2 kommentarer:

  1. Hej Ulf! Efter två veckors intensivt resande, så kommer nu några kommentarer igen. Jag har ju bott vid Toftasjöns strand i Sandsbro, men hur har jag lyckats missa den här slingan, som verkar så fin? Om den nu fanns på den tiden i början av 90-talet... Mycket fina bilder och jag klarar inte ens att utse en favorit. Jag gillar särskilt bilderna vid sjön och med de stora stenblocken i skogen.

    SvaraRadera
  2. Erik Simonsson2011-11-06 22:38

    Toppenfina bilder, gillar särskilt bilderna på sjön och den med vitmossan (bild no 4) !

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.