9 okt. 2011

Bokhultet mitt på lördagen

I går bröt jag åter mot flera av de renläriga landskapsfotografernas "huvudteser". Jag cyklade till Bokhultet för en kort  fotosession (1 timme) mitt på dagen och utan att ta med stativet. Alltså både "fel" tid på dygnet, för kort tid och utan stativ blir det oftast ganska höga ISO-tal inne i skogen för att kunna handhålla kameran utan att riskera skakningsoskärpa (helst ska det ju vara ISO 100...). En regel jag emellertid alltid håller mig till är att inte i efterhand lägga till något i bilden med hjälp av Photoshop, t.ex. en vacker måne eller ett djur. Tror inte heller att jag någonsin i Photoshop har tagit bort något förutom dammfläckar. Däremot händer det att jag städar undan en pinne eller ett barr på plats innan jag tar bilden. Men oftast tycker jag att en kvist m.m. bidrar till känslan av vildhet och orörd natur. Eller glömmer jag att ta bort "skräpet"...

Efter att ha parkerat cykeln rörde jag mig max 100 m från denna. Jag hoppas att bilderna visar att det finns en uppsjö spännande motiv även på en begränsad yta!

Hänger livet på en skör tråd?

1 kommentar:

  1. Du har verkligen rätt i att det finns många bilder man kan få inom ett litet område, och det har du verkligen lyckats med. Detta trots alla fel du hade i förutsättningarna.

    Det blir svårt att välja favoritbild den här gången. Alla är bra och snyggt komponerade. Jag väljer ändå några: Nr 1 (spindeln), 4 (stammarna) och 7 ("krysset").

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.