22 apr. 2014

Gamla vattentornet i Växjö är snart ett minne

Växjös 55 m höga gamla vattentorn har varit ur funktion i många år. Det köptes av byggföretaget NCC som hade för avsikt att riva det och i stället bygga ett högt bostadshus på platsen. Men inget har hänt, vattentornet är lika oanvänt och övergivet som det varit i alltför många år. I sedvanlig ordning överklagade de närboende planerna men andra som inte bodde i närheten var glada och stolta över planen på ett högt bostadshus på den höga kullen, Solberget, i Hovsbergsparken. En gång för väldigt länge sedan fanns ett fik högst upp, dyrt och inte speciellt bra fikautbud, men utsikten över staden var fantastisk. Så nog blir det attraktiva lägenheter så småningom. Häromdagen tillkännagavs att NCC inlett ett samarbete med Kärnhem för att bygga ett 50-tal bostadsrätter i ett 18 våningar högt hus på denna plats. Tur att jag besökte Solberget för en månad sedan, snart(?) är vattentornet är rivet.
 

Hänglås och amatörmässigt stängsel hindrar inte den som vill in och sprida sin konst.

Runt om vattentornet fanns övergivna ölburkar, ölflaskor och sprayburkar.



 

 

 Borttaget lock

 Dialog

4 kommentarer:

  1. Åh, ska det rivas! Tur du har fotat, men ta ännu mer bilder. Många fina bilder här, särskilt detaljerna med kort skärpedjup. Å-bilden är min favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det rivs inte förrän tillräckligt många lägenheter är sålda, så det kan dröja ett bra tag till. Eller gå väldigt snabbt. Vi har samma favoritbild! /Ulf

      Radera
  2. Hej Ulf! Jo, det där fiket har jag varit på! Måste varit i slutet av 80-talet. Känns lite nostalgi över det där tornet på något sätt. Hoppla, det är andra gången i rad jag skriver "där har jag varit"!

    Första bilden är en bra "sätta scenen"-bild. Det syns att du jobbat medvetet för att få en intressant förgrund och inte bara en gräsmatta.

    Jag gillar det uppbrutna låset också och det är bra att själva stängslet är lite misshandlat. Det blir intressanta former.

    Trean är också intressant med den ensamma grinden och graffiti bakom. Jag gillar att du tagit med en del av den omålade betongen också.

    Så till Å:et, nummer fem. Den är kul med det korta skärpedjupet och graffitimålningen bakom som en suddig färgklick. Jag kan inte låta bli att undra vad det är, kanske rentav en bänk från "rätt" vinkel!? Sjunde bilden är lite samma andas barn, men jag tycker femman är bättre.

    Den sista blir min favorit! Jag gillar det grafiska uttrycket i den bilden, den dominerande böjen och rutnätet på tornet. Det här röret sticker upp i himlen lite kaxigt och så finns det en parabolantenn som väger upp röret på motsatt sida.

    Då är det två bilder som jag inte kommenterat och jag funderar på varför. Kanske sticker de inte ut tillräckligt bland de andra.

    Ha det bra!
    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bjarne! Tycker det blir extra roligt med dina kommentarer när det rör en plats som du också varit på.
      Bild 5 är ett fundament till en bänk. Det fanns inga brädor eller något mer fundament, men jag gillade Å:et och sökte en vinkel som skulle leda till lite funderingar.
      Den sista bilden blev, som du säkert inser, möjlig med 100-400:an, provade några olika vinklar och utsnitt, men denna tyckte jag hade mest mystik i sig.
      Ha' en bra kort arbetsvecka! /Ulf

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.