4 nov. 2012

Höstdag på Hanö i färg och svartvitt

En fotokompis och jag gjorde en fotoutflykt till Hanö för två veckor sedan. Datumet var spikat sedan en tid tillbaka och vi hade verkligen tur med vädret. Nästan helt vindstilla och sol mest hela tiden. Den 25 minuter långa båtturen mellan Nogersund och Hanö var en ren och billig njutning. Vi tog dagens första tur till ön och vi fick fem timmar på oss att fånga motiv innan dagens sista tur skulle ta oss tillbaka till Listerlandet. Gott om tid tyckte vi och såg framför oss att hinna runt hela ön. Detta visade sig emellertid var minst sagt optimistiskt. Vi fastnade på norra delen av ön... Fotomotiven var många och synnerligen inspirerande i den bitvis vresig terrängen med taggiga buskar och hala klipphällar. Vi hade förväntat oss att det skulle vara fullt av fina höstfärger, men de flesta träd var tämligen avlövade. Detta bekymrade oss dock inte alls då det ändå fanns flera vackert höstfärgade träd, blått hav och härliga stenar att fotografera.

Till er som inte varit på Hanö rekommenderar jag starkt en tur dit!







Även om hösten, i varje fall den första halvan, betyder vackra färger kan svartvita bilder vara värt att prova:
Bönsäcken, förmodligen det mest fotograferade motivet på Hanö.



På ön finns inplanterade dovhjortar. När vi skyndade tillbaka till hamnen stötte vi på en del av flocken, men slarvigt nog var jag inte förberedda på mötet med klövvilt. Detta trots att jag vet att de finns på ön. På kameran satt objektiv och filter för landskapsfotografering och kamerainställningarna var också programmerade för det. Fick dock ett par bilder på hjort och kalv, med de duger på sin höjd till det digitala hemarkivet.

1 kommentar:

  1. Spännande med bilder från ett tillfälle där jag själv var med! Obönhörligen funderar jag över vilka bilder vi tagit lika och olika. Det finns exempel på både och i din bildsvit. Jag gillar alla bilderna och kul med några svartvita också. Det får bli två favoritbilder, en färg och en svartvit.

    Först färgbilden, nummer sex. Jag tycker balansen i bilden är myckt fin, bra diagonaler, ett vackert gult träd, ett naket träd, stenblock i strandkanten och så båten som ger intresse i vattenytan som annars skulle varit tom.

    Bland de svartvita väljer jag nummer åtta, även om jag nästan valde bönsäcksbilden... Åttan är ju sten! Den gör sig mycket bra i svartvitt med en fin gråskala. Mellangrått i klippan till vänster (fast med tonvariationer) samt ljusa och mörka ytor i stenarna till höger. Bilden har också bra kontrast, som jag tycker oftast passar till svartvita bilder. Den stora stenen blir ett bra blickfång och sedan fortsätter man att upptäcka de mindre stenarna.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.