17 aug. 2012

Morgonstund är den bästa stund, även i Grekland

Morgonstund har guld i mun är ett talesätt som i allra högsta grad gäller fotografi. Är man uppe tidigt blir man belönad med fint ljus som lyfter fram detaljer och skapar en häller lyster i bilderna.När jag fotograferat soluppgångar under semesterresan till Karpathos, gick jag en runda och letade motiv av olika slag. Samtliga bilder nedan är tagna före kl. 7.30, dvs. inom ca en timme efter soluppgången. Först några strandkantsbilder.






Kvarglömt.

Väntar på soldyrkare som är beredda att betala 6 €/dag för parasoll och två strandbäddar. Samma pris på hela ön.
 Efter att ha avverkat stranden i soluppgången gick jag oftast några turer i omgivningarna.
Turkduvor som vänder ryggen åt solen.
Lights on parade.

Väntar på påfyllning innan försäljning.

Nyfiken som får.

En morgonpromenad till Pigadias centrum och hamn, eller Karpathos stad som den också kallas, gav några bilder på fiskebåtar.
Vykortsmålad båt.


 Enkla men färgglada små fiskebåtar i välpolerade hamnkvarter i Pigadia.
Vid mina morgonsessioner med kameran fick jag oftast följe av några hundar som var nyfikna och till synes tillgivna. De verkade verkligen leva efter devisen fånga ögonblicket eller Carpe Diem som det heter på ett icke aktivt språk. Åtminstone en i familjen blev lyrisk (inte jag!) när jag berättade och visade hundarna. Om hon hade fått bestämma hade kanske en av hundarna fått en ny hemvist åtskilliga mil norrut!

1 kommentar:

  1. Hej! Här blir nummer fyra favoritbilden. Jag gillar det enkla linjespelet och den lilla gruppen stenar och lagom mycket vågskum, dessutom upplyst av en varm morgonsol. Sedan är hundarna väldigt söta också!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.