7 aug. 2012

Grekisk gryning

Bilder på solnedgångar är väldigt vanliga och därmed kanske lite "tjatiga"!? Att fotografera soluppgångar är lite ovanligare, framför allt sommartid i Sverige eftersom det kräver näst intill omänskligt tidigt ställd väckarklocka. Men det går ju i och för sig att låta bli att gå och lägga sig... Ett annat alternativ är att passa på att ta bilder på soluppgångar vid resor till sydligare breddgrader sommartid, där solen går upp på lite mer anständiga tider. Så gjorde jag på vår resa till Grekland härom veckan. Ställde klocka på 6.00 under några dagar och hann då bege mig till stranden, som låg i österläge, några minuter innan solen steg upp ur havet. Men jag hade i praktiken inte så många minuter på mig för efter cirka 10 minuter kunde kameran inte fånga solens röda och gula nyanser utan att solskivan blev helt utfrätt (vit). Men då kunde man ändå fånga himlens färgnyanser genom att helt enkelt lämna solen utanför bilden! Har medvetet låtit de flesta bilder vara lite underexponerade, eftersom himlens underbara färger framträder bäst då. I verkligheten var det inte riktigt så mörkt som bilderna antyder.

Nu är kusten där vid bodde, Pigadia på Karpathos, inte den mest spännande så det var svårt att variera sig under de fyra tillfällen jag var upp med tuppen. Ja, jag hörde den gala ett par morgnar och kände mig då väl tillfreds. Efter en stunds fotograferande av soluppgång och lite andra motiv som tjänade det tidiga morgonljuset, smakade frukosten extra bra!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.