2 nov. 2013

En hösteftermiddag i Sandhammaren

Sandhammarens naturreservat i sydöstra hörnet av Skåne är ett av mig sällan besökt mål. Men förra lördagen, som var lite blåsig (en föraning om stormen Simone?), var det dags för ett efterlängtad besök. Vädret på väg ner till Sandhammaren var gråmulet, men väl på plats blev det ganska mycket sol, men de friska vindarna höll den upplevda temperaturen nere. Av namnet framgår att det finns mycket sand och blåstens skulpturerande av sanden skapade spännande men flyktiga former. Detta gjorde att den mesta tiden ägnades åt att med blicken nedåt försöka hitta trevliga motiv i det lilla landskapet.

 




Blåstång täcks över (eller tas fram?) av den flyktiga sanden.

Marviol som håller på att täckas av den kringyrande sanden (se de vita fläckarna/strecken i bakgrunden).
Det fanns även en hel del fåglar i Sandhammaren denna dag. Flockar av vitkindad gås, som var på väg till vinterviste (lär knappast häcka i Sverige), passerade förbi vilket var en trevlig överraskning. Hade inte heller förväntat mig att se flockar av grönfinkar mitt på stranden. Likaså fick jag bilder på mindre korsnäbb i strandskogens tallar, annars vill de mest vistas i granskog.
Vitkindad gås

Unga trutar som bråkar om bästa platsen.

Grönfinkar

Mindre korsnäbb
En "översiktsbild" är väl på sin plats att visa, om inte annat för formens skull. Följande bild är dock en landskapsbild med förhållandevis snävt utsnitt, den ger visar inte landskapets storslagenhet. Har ju som bekant lite svårigheter med att ge de öppna landskapen full rättvisa... inte övade jag denna gången heller...

Likaså går det inte(?) att undvika att lägga märke till och fotografera Sandhammarens fyr.

4 kommentarer:

  1. Härliga sandbilder! Och så gillar jag förstås lite extra grönfinkarna och fina fyren. Och vilken fin bild du fick på korsnäbben!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kerstin! Tyckte det var kul att fotografera sandbilder, men fågelbilderna blev en fin bonus på denna utflykt Hade varken vitkindad gås eller mindre korsnäbb i arkivet. Men å andra sidan är det sällan jag är ute efter att fotografera fåglar, om dyker de upp blir det alltid en trevlig överraskning! /Ulf

      Radera
  2. Hej Ulf! Bilder från ett annorlunda landskap för att vara från dig! När jag tittade på de första bilderna tänkte jag att det var från förra vintern. Den ljusa sanden ser nästan ut som snö vid första anblicken, fast den har en mer gulaktig ton förstås.

    Bland sandbilderna väljer jag den första som favorit. Det är fint med grupperna av växtlighet som står på olika avstånd och även bildar en diagonal. Skuggorna från de närmsta stråna på den lilla kullen ger extra krydda åt bilden.

    Marviolbilden är också bra. Snyggt skärpesläpp och kreativt att lägga den skarpa blomman så nära kanten.

    Korsnäbben sitter fint i tallen. Det är bra ljus på den och man ser fågelns utseende mycket bra. Jag hade möjligen kunnat tänka mig en mindre centrerad beskärning, men det är inte nödvändigt. Centrering i kvadratiska bilder kan funka bra, och det är inte fel som det är heller.

    Din översiktsbild tycker jag är mycket lyckad. Ge inte upp öppna landskap! Den kvadratiska beskärningen funkar jättebra. Ytan med gräs och annan växtlighet innehåller flera partier med olika karaktär på olika avstånd, som ger ett fint djup i bilden och gör ytan intressant. Hade det varit samma strån hela vägen utan variation, så kunde det blivivit tråkigt. Att solljuset reflekteras i bladen på många ställen innebär lyster i bilden också. Sedan avslutas det med några människor på stranden som finns där som pricken över i. Tre stycken också, helt enligt skolboken! Det blir nog totalfavoriten.

    Ha det gott!
    Bjarne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bjarne för den långa och utförliga kommentaren! Strandmotiv från havsområden kryllar det inte av i mitt arkiv. Det var därför särskilt inspirerande att anta den utmaning från ett lite ovant motivområde. Dessutom kryddades detta med en starkt blåst. Som ställde till det framförallt vid fotograferandet av marviolen. Trodde att den lite längre blomställningen i mitten skulle bli skarp, men den rangliga stjälken svängde kraftigt fram och tillbaka, medan den kortare vänstra var mer stilla och lättare att ställa skärpan på. Det är förklaringen till "kreativiteten" i att lägga skärpan på blomman i kanten! ;-)
      Korsnäbben sitter mitt i det övre vänstra gyllene snittet i originalformatet, men jag tyckte det blev för mycket död yta (grenar) till höger och valde då det kvadratiska formatet. Det finns knappast något utrymme till att flytta på utsnittet då tallstammen sitter så långt till vänster i bilden, så med det kvadratiska formatet blev det en central position för korsnäbben. Hade jag tänkt "kvadratiskt" vid tagningsögonblicket hade jag, förhoppningsvis, sett till att få lite mer luft till vänster för att kunna prova båda varianterna.
      Verkligen kul att valde översiktsbilden, som jag med viss tvekan tog med, som favoritbild! Originalformatet har alldeles för mycket till höger, så enda(?) chansen till en vettig bild var kvadratformatet. De okända människorna såg jag komma och väntade in dem. Jag fascinerades verkligen av solljuset som reflekterades i gräset men det blev tyvärr många gräsligt(!) dåliga bilder.
      Ha en skön fortsättning på veckan! /Ulf

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.