17 nov. 2011

Ute och gick med kameran

En del har en hund som "ursäkt" för att ta en promenad och koppla av från vardagens vedermödor och måsten, typ städning m.m. Jag har kameran som jag måste rasta emellanåt... I söndags till exempel. En mulen och fuktig dag. Tog kameran med normalzoom. Använde som oftast auto-ISO, vilket denna dag medförde höga ISO-värden. Värden som hade varit en katastrof för bilderna om jag använt min tidigare systemkamera (nu reservkamera). Nu blev bilderna fullt användbara och oftast gick det att använda önskad bländare trots dunklet i skogen. Men visst hade ett stativ varit bra för vissa bilder. Och bilder tagna med högt ISO-tal kräver lite mer efterarbete, t.ex. med att höja svärtan, kontrasten och mättnaden, men det tycker jag det är värt för att ha en lätt packning för denna typ av "utflykt". Söndagens lilla tur gick från hemmet via utkanten av Högstorp och en sväng in i Fyllerydsskogen till Växjö OK:s klubbstuga på Lillestadsvägen - totalt två timmar i friska luften innan en välförtjänt fika med farsdagstårta i stugvärmen!

Bilderna blev lite av "skåp-typen", dvs. inga bilder som sticker ut, men bra/kul att att ha i arkivet. Och jag upphör aldrig över att förvånas över att det går att hitta helt nya motiv på mycket välbekanta platser. Det är bara att hålla ögonen öppna!






2 kommentarer:

  1. Hej Ulf! Vilka otroligt vackra bilder. Särskilt gillar jag den med skogen, stenarna, och all vitmossan. Många hälsningar, Karin

    SvaraRadera
  2. Bild nummer fyra faller mig särskilt i smaken. Jag tycker det är en fin komposition och bra balans mellan olika bilddelar. Ganska tajt komponerat utan en massa onödigt krafs!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.