29 nov. 2011

Blomfotografering i november

Ja, nu är det kolmörkt på kvällen när man kommer hem från jobbet. Inte som på sommarhalvåret då man på kvällen kan ta en tur med kameran. Antingen ut i naturen eller eller ner på stan eller ut i trädgården osv. Nu har man att välja på nattfotografering av måne och stjärnor eller fota något inomhus. Det först nämnda brukar inte vara lätt i november... En vit amaryllis behagade att slå ut i helgen och blev därför ett "offer" för min lust att fotografera i går kväll. Passade på att prova kamerans fjärrstyrning av blixten, som jag placerade på lite olika ställen: snett framifrån, snett bakifrån och rakt bakifrån. Varierade även mängden ljus från taklampan.

Att ta bra blombilder kräver mycket kunnande och blick för detaljer. Med resultatet framför ögonen inser jag att det är en bra bit kvar innan nöjd-nivån är uppnådd! Men jag hoppas att bilderna ändå visar lite av amaryllisens karaktär. Valde att visa bilderna i kvadratiskt format eftersom jag tycker närbilder av enstaka blommor oftast passar bättre i det formatet än det rektangulära.





1 kommentar:

  1. Ja, vad gör man inte i vintermörkret när fotolusten kommer! Ett mycket bra motivval och det är kul att se hur ljussättningen ger så olika resultat. Bild två är min favorit. Jag tycker den har ett snyggt skuggspel och mjukare ljus än de andra.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.