Kust till kust-banan mellan Kalmar och Göteborg passerar bland annat Räppe, som ligger några kilometer utanför Växjö. Räppe station öppnades 1865 och är nedlagd, men jag har inte lyckats finna vilket år dess öde beseglades. Förr var Räppe station ett centrum för tåg- och båttrafik i regionen. Båttrafiken var väl utbyggd och varor (bland annat mycket trävaror) transporterades från olika platser i Helgasjön via Räppe kanal fram till järnvägen där omlastning skedde. SJ hade i början av 1940-talet en träimpregneringsanläggning vid stationen. Denna typ av verksamhet är klassad i riskklass två (näst högt på en fyragradig skala), men platsen som sådan har inte någon riskklassning.
Jag tog en tur till stationen förra helgen, inspirerad av en arbetskamrats bilder. Tänk att jag inte fått ändan ur vagnen tidigare! Jag som tämligen ofta tågledes passerar stationen på såväl tjänsteresor som privatresor... Men bättre sent än aldrig, en dag kan stationen vara riven. Trafikverket har nyligen investerat i mötesspår med tillhörande teknikhus vid Räppe station på den enkelspåriga banan. Då, eller möjligen tidigare, revs en magasinsbyggnad som hörde till stationen.
Först gick jag ett varv runt den lilla stationsbyggnaden och konstaterad att byggnaden har en stor mängd utbyggnader, vinklar och vrån samt många dörrar, alla låsta.
Efter vandringen runt huset var det dags att gå i närkamp med den överväldigande mängden potentiella motiv. Stördes initialt av att jag glömt polarisationsfiltret hemma, vilket medförde att träden och himlen tydligt speglades i fönsterrutorna. Men det var bara att acceptera läget. Och kanske blev det trotsa allt inte så dumt med fönsterspeglingarna?